Citygross öppnar första MAT-butiken i Stockholmstrakten
Allt för kunden
- Kundvarvet är inte byggt på vad som är lönsammast för handlaren, utgångspunkten är i stället vad som är bekvämast för kunden, säger Peter Lund , vd och koncernchef för Bergendahl och Son AB när han visar runt i den nya butiken.
Därför ligger bageriet med bröddisken strax invid ingången, den långa deli-disken ligger en kort bit in i lokalen jämte det nya färdigmatskonceptet middagshjälpen som erbjuder ett enkelt sätt att komponera ihop en färdig måltid av valfria färdiga komponenter,protein i form av kött eller fisk, kompletterat med kolhydrater av olika slag, någon sås och grönsaker. Den som väljer alla komponenter betalar 69 kronor för helheten.
Konkurrerar med restauranger
- Tanken är att erbjuda prisvärt och högkvalitativt alternativ till restaurangernas utbud av hämtmat, säger Peter Lund.
Längre in i butiken ligger frukt och gröntavdelningen. Den brukar ju traditionellt ligga först.
- Det är få kunder som bygger sin måltid utifrån frukt och gröntavdelningen. Ofta blir det så att kunder få gå tillbaka för att köpa persiljan eller tomaterna som de vill komplettera sin middag med säger Peter Lund.
Längre in kommer mejeri, men mjölken står inte längst in, eftersom det inte är naturligt för kunden. I slutet av kundvarvet finns i stället kolonialvaror och frysvaror och ett stort område kallat City Gott utformad som en borg.
– Den säljer mellan 15 och 46 procent mer godis än vanliga godishyllor, säger Peter Lund.
Butiken är ovanligt överskådlig. Kunderna ska
Utgångskassorna är ett lugnt område. Visst finna här godis och tidningar, men det ska inte belamras med en massa sista minutensälj.
Peter Lund förklarar att det är så kunden vill ha det:
- Det ska kännas lugnt och trevligt, och kunderna ska känna att de fått med sig allt som behövs.