Bokklubben blir "nya matkassen"
Barnens bokklubb, som startade 1977 hade sin storhetstid på 80- och 90-talen men dippade under 2000-talet.
– Konkurrensen från näthandeln slog hårt mot Barnens bokklubb, säger Maria Capor som är ny vd.
Hon tillträdde före sommaren och kom då från Bonniers bokklubbar där hon arbetat bland annat med bokklubbarna Svalan och Lilla svalan.
Maria Capor har dock planer på hur hon ska ta upp konkurrensen från e-handeln och lyfta bokklubben till dess tidigare glans.
– Det finns ett behov av bra litteratur för barn och allt fler förstår vikten av att i hemmen skapa förutsättningar för läslust och läsförståelse – man kan inte lägga allt ansvar för läsinlärningen på skolan, säger hon.
Bokklubbarna drabbades också för ett par år sedan av myten att man binder upp sig i avtal som det inte går att komma ur, och att det mer kom att handla om att tacka nej till bokpaketen än att se fram emot nästa.
– Det ges ut väldigt mycket barnböcker och vi har duktiga experter som väljer ut de bästa, säger Maria Capor.
– Och det ska vi utnyttja genom att skapa intressanta bokkassar som man gärna prenumererar på, på samma sätt som de populära matkassarna med utvalda varor.
Att många barnfamiljer är just de som prenumererar på matkassarna ser hon som en fördel.
– Det handlar om att leverera ett mervärde.
Och kassarna kan också innehålla mer än böcker, till exempel pedagogiska spel och leksaker som skapar ett mervärde.
Men Maria Capor stänger inte för e-handeln med sina bokkassar.
– Vi säljer också böcker på nätet, det går utmärkt att köpa enskilda titlar. Vi måste vara flexibla och fånga upp dem som annars går till de traditionella nätbokhandlarna säger hon.
Förutom nya försäljningsformer ser Maria Capor många sätt att skapa intresse för barnböcker. På webbplatsen berättar man bland annat om den nya satsningen En läsande familj och ger tips om högläsning och lässtrategier.
– Varför inte skapa ett samarbete med ett matkasseföretag, funderar hon högt.