23948sdkhjf

Butiker för kunder i farten

Den moderna kunden har ett helt nytt sätt att göra sina inköp. Men handeln har inte riktigt hängt med. Det finns mycket att göra med nya butikskoncept och i London ligger man ett steg före.
Vid en snabbtripp till London i förra veckan, så hade jag en timme över då jag försökte insupa lite brittisk handelsatmosfär. Det var inte många gator som jag hann med, men imponerades ändå över utbudet av spännande och häftiga butiker. Och då talar jag inte bara om trendiga modebutiker, alternativa second handaffärer och hårt nischade specialbutiker. Utan det som framför allt slog mig var mångfalden av färdigmatsbutiker av olika slag.

Vägg i vägg ligger de stora kafékedjorna med både servering och take away. Och ett kvarter längre ner kommer rena färdigmatskoncept som Pret a manger med många efterföljare. Och efter ytterligare ett kvarter dyker alla de stora dagligvarukedjornas nya butiksformat för färdigmat och snabbshopping. Exempelvis Marks and Spenders Simply foods, Tescos Express och Metro-butiker, Sinsburys miniformat och drugstorekedjan Boots matavdelningar för kunden i farten.



Även om London är en stor stad, så kan konkurrensen mellan alla dessa butiker vara stenhård, hur kan alla gå? Men faktum är att det var full fart i samtliga av dessa butiker.



Att engelsmän kan vara konservativa, det känner vi till. Men när det gäller att hänga med i kundernas nya konsumtionsbeteenden, då ligger de i framkant.



De nya snabbmaten är bara ett exempel på det. Den starka e-handeln är ett annat, där allt fler nu skapar omnikanalslösningar för den moderna kunden. Varuhuset Westfield har byggt en Collect+ lounge, där kunderna kan hämta sina näthandlade varor, prova dem och lämna tillbaka om det inte passar eller komplettera med mer varor.



Dagligvarukedjan Asda bygger nu ut sin click and collect-service i Londons tunnelbana med ytterligare sex stationer, där kunderna kan plocka upp de varor på hemvägen, som de tidigare under dagen har beställt.



Vi ligger lång framme när det gäller modern detaljhandel i Sverige. Men än har vi en hel del att hämta för att hänga med den moderna kunden.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067