Butiker för kunder i farten
Vägg i vägg ligger de stora kafékedjorna med både servering och take away. Och ett kvarter längre ner kommer rena färdigmatskoncept som Pret a manger med många efterföljare. Och efter ytterligare ett kvarter dyker alla de stora dagligvarukedjornas nya butiksformat för färdigmat och snabbshopping. Exempelvis Marks and Spenders Simply foods, Tescos Express och Metro-butiker, Sinsburys miniformat och drugstorekedjan Boots matavdelningar för kunden i farten.
Även om London är en stor stad, så kan konkurrensen mellan alla dessa butiker vara stenhård, hur kan alla gå? Men faktum är att det var full fart i samtliga av dessa butiker.
Att engelsmän kan vara konservativa, det känner vi till. Men när det gäller att hänga med i kundernas nya konsumtionsbeteenden, då ligger de i framkant.
De nya snabbmaten är bara ett exempel på det. Den starka e-handeln är ett annat, där allt fler nu skapar omnikanalslösningar för den moderna kunden. Varuhuset Westfield har byggt en Collect+ lounge, där kunderna kan hämta sina näthandlade varor, prova dem och lämna tillbaka om det inte passar eller komplettera med mer varor.
Dagligvarukedjan Asda bygger nu ut sin click and collect-service i Londons tunnelbana med ytterligare sex stationer, där kunderna kan plocka upp de varor på hemvägen, som de tidigare under dagen har beställt.
Vi ligger lång framme när det gäller modern detaljhandel i Sverige. Men än har vi en hel del att hämta för att hänga med den moderna kunden.