Ny dagligvarukedja kommer till Stockholm
På torsdag öppnar dagligvarujätten Bergendahls sitt nya koncept MAT i Vällingby City. Nya e-handelskoncept och prisvärda måltidslösningar tar upp kampen med restauranger.
Konceptet MAT som är en del av Citygross, är ett sätt att försöka ta tillbaka lite av måltidssäljet från restaurangerna genom att erbjuda olika former av måltidslösningar som kan avnjutas i butiken, på väg eller i hemmiljö. Ägaren Bergendahls tror starkt på konceptet och menar att det innehåller konkurrensfördelar som valfrihet, låga priser och att konsumenten kan känna trygghet i matens ursprung och innehåll.
MAT är också tänkt att möta nya konsumentbehov av e-handel genom bland annat drive-thru för matkasseutlämning och touch-skärmar för beställning av specialvaror som fysiskt ej finns i butiken. Det innebär att en stormarknad ryms på mindre yta och kan placeras i ett citynära köpcentrum, enligt företaget.