23948sdkhjf

Ali Baba högt värderat på New-Yorkbörsen

Kinesiska e-handelsjätten Ali Baba noterades på New Yorkbörsen på fredagen. Bolaget värderas högre än Ebay och Amazon tillsammans.
E-handelsjätten Alibabas börsnotering var onekligen dagens mest uppmärksammade händelse. Noteringen var den största av sitt slag genom tiderna, och intresset för aktien, som stängde drygt 38 procent över noteringskursen 68 dollar, var enormt skriver Veckans Affärer.

Alibaba, som startades 1999 av grundaren Jack Ma, gick med stängningskursens värdering om både Amazon och Ebay - tillsammans. Dessutom slog sig bolaget in som ett av de tio högst värderade bolagen inom S&P 500-indexet, enligt Bloomberg News.

Den totala handeln på Alibabas hemsidor motsvarade förra året 248 miljarder dollar. Det är mer än den totala försäljningen på Amazon och Ebay tillsammans, och motsvarar runt 80 procent av all internethandel i landet.

Ali Baba har vuxit sig stort på att bedriva e-handel i Kina.

Totalt står e-handeln för runt åtta procent av den totala handeln i Kina.

Ungefär 300 miljoner kineser köpte förra året något på internet.

Det är många, men eftersom det finns 1,3 miljarder invånare i Kina är tillväxtpotentialen för marknaden fortsatt stor.

Nuförtiden kan man också köpa i stort sett vad som helst på internet i Kina. Det stora utbudet är både en anledning till och ett resultat av internethandelns popularitet.
I ett inslag på Ekot på söndagen beskrivs Ali Baba så här:

– Man kan köpa i stort sett vad som helst, även ovanliga produkter, och ovanliga tjänster, som till exempel en person som presenterar sig själv som en flickvän eller pojkvän för ens föräldrar, allt marknadsförs på Taobao, säger amerikanen Charlie Wang som arbetar som finansanalytiker i Kina.

Men det är framförallt smidigheten som gör att e-handeln nu växer så snabbt i Kina.

Kinesiska städer är väldigt stora. Det är besvärligt att ta sig runt i dem för att shoppa, inte minst på grund av den tunga trafiken.

Så därför anser många att det är väldigt tidsbesparande och effektivt att handla på nätet istället, säger Charlie Wang.

Dessutom är fraktkostnaderna i Kina relativt låga, och urbaniseringen kommer att fortsätta. Städerna kommer att fortsätta att växa, och internethandeln bedöms göra detsamma.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.13