23948sdkhjf

Hållbar ansats stärker skosäljet

Svenska skoföretaget Ten points växer. På tre år har exporten ökat rejält med en profilering som betonar den svenska designen och de hållbara materialvalen.
För sex år sedan tog skofamiljen Olofsson, med skoprofilen Mats Olofsson i spetsen, över företaget. Då såldes varumärkets skor till fristående återförsäljare huvudsakligen i Sverige. Exporten var blygsam och gick till Finland.
Idag är man uppe i en exportandel på 55 procent.

Trycker på det svenska
Den nya ledningen och ägarna har valt att mejsla ut en varumärkesprofil som handlar om svensk formgivning, tillverkning i Europa för samtliga skor och val av hållbara material.
– Vi använder vegetabiliskt garvat skinn, i höst runt 80 procent av kollektionen och i de varmfodrade skorna väljer vi så långt det är möjligt ull, berättar marknads- samt exportansvarige Magnus Palmér .
Han säger att det på något vis handlar om att gå tillbaka till hur skorna var tillverkade förr, kompletterat med nya tekniska landvinningar och ny design.

Prisat på mässan
Nu börjar det här arbetat löna sig. På senaste Micammässan i Milano, i månadsskiftet augusti, var Ängelholmsföretaget en bland 1 500 utställare. Då valde högprofilerade Londontrendbyrån WGSN ut Ten Points som en av de bästa utställarna.
– De fastnade speciellt för våra val av material och den svenska enkelheten, berättar Magnus Palmér.

E-handel på gång
Företagets säljkanaler har hittills varit fristående återförsäljare, bland dem flera stora som engelska Office och tyska Görtz, och fristående e-handlare. Någon egen e-handel har inte Ten points - än.
– Vi har en enorm efterfrågan på detta men har helt enkelt inte hunnit, vi har fokuserat på att göra unika skor och exportera utomlands. Men vi har extremt mycket i pipeline, säger Magnus Palmér och utlovar e-handelsstart ”senast vid lanseringen av nästa vår- och sommarkollektion”, det vill säga slutet januari 2015.

Fler shop-in-shops
Nu i september öppnade märket sin första shop in shop, i Helsingfors hos Aleksi 13:s flaggskeppsbutik i Helsingfors, en modebutik i fem plan med både kläder och skor.
– Konsumenten har ändrat sitt köpbeteende och vi måste anpassa oss till detta, inte minst med tanke på hur hur vi profilerar våra varor, säger Magnus Palmér apropå denna första shop-in-shop som kommer att följas av fler nästa höst.

Ny pop-up-butiker
Magnus Palmér menar att ”existerande butiker jobbar lite som de alltid har gjort” och fortsätter:
– Nu vill konsumenten att det ska gå snabbt. Har man sett eller läst om en skomodell vill man ha den direkt. Konsumenten blir väldigt frustrerad när han eller hon kommer till butik och modellen inte finns där eftersom inköparen valt bort just den modellen. Lösningen är att få ett närmare samarbete med inköpare genom bland annat shop in shop samt egna pop up butiker som vi snart öppnar i större städer.

TEN POINTS-FAKTA
Försäljning 2013 (2012): 50,7 miljoner kronor (41,6)
Marknader: Sverige, störst,Danmark, Finland, Norge, Estland, Ryssland, Tjeckien, Belgien, Tyskland, Schweiz, Österrike samt England och genom e-handel i hela Europa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078