23948sdkhjf

Haglöfs visar musklerna

100-åriga outdoorföretaget Haglöfs ökade sin försäljning med 14 procent under första halvåret i år.
Haglöfs nettoomsättning första halvåret 2014 uppgick till 316,2 miljoner kronor.
Den pigga hundraåringen har global expansion högst på agendan.
Den största procentuella tillväxten återfinns i Asien. Även om ökningen sker från låga nivåer utgör de asiatiska marknaderna successivt en allt större del av den totala omsättningen.

Tar marknadsandelar
På de marknader där Haglöfs varit etablerat en längre tid är tillväxten störst i Storbritannien, Spanien, Schweiz, Tyskland, Sverige och Norge.
– Under första halvåret har vi sett en stark försäljningstillväxt med en tydlig ökning i antalet kompletteringsorder – och sammanfattningsvis kan vi konstatera att den goda genomförsäljningen visar på en ökande efterfrågan på våra produkter i butikerna. Vi har just nu högre tillväxttal än våra marknader generellt vilket innebär att vi tar marknadsandelar, säger Richard Jägrud , produktdirektör och tf vd på Haglöfs.

Skräddarsytt för Asien
I juni anställde Haglöfs en Product line manager Asia som kommer att arbeta med utvecklingen av ett asiatiskt sortiment utifrån företagets nyöppnade representationskontor i Hongkong.
Flera kompletteringar i organisationen stärker också företaget inför ytterligare tillväxt. Som till exempel en ny medlem i designteamet som kommer att arbeta med produkter just anpassade för de asiatiska marknaderna och en ny renodlad R&D-grupp (research and development) med både intern och extern kompetens.
– Våra investeringar i organisationen följer Haglöfs globala expansionsplan. Vi får nu in ytterligare internationell erfarenhet som kommer att bidra till att stärka vårt erbjudande samtidigt som vi får ökat fokus på innovation och långsiktiga utvecklingsprojekt, kommenterar Eva Strand , cfo och tf vd på Haglöfs.

60 procent hållbarhetsmärkt
2008 beslutade Haglöfs att integrera hållbarhet i affärsutvecklingen. I samband med den höst-/vinterkollektion som nu levereras till butikerna kommer Haglöfs att märka mer än 60 procent av sitt sortiment med företagets Take care-symbol som guide för kunderna.
För att en produkt ska få bära symbolen krävs att den antingen är en bluesign-produkt (Schweizisk standard för certifiering) eller är tillverkad i återvunnet material eller ekologisk bomull.

Icke-hållbart blir undantag
Haglöfs har nyligen också fattat beslut om att samtliga produkter från och med säsongen 2016 ska utvecklas mot att vara Take care-produkter. De produkter som inte klarar den nivån, kommer per definition att vara undantag. Det nya förhållningssättet är ett paradigmskifte för företaget, beskriver ledningen.
– Vi är övertygade om att framtidens medvetna outdoor-konsumenter kommer att välja ansvarstagande varumärken som erbjuder produkter med låg miljöbelastning och som är framtagna på ett etiskt hållbart sätt, säger Eva Strand och Richard Jägrud.


HAGLÖFSFAKTA

Försäljning 2013: 724,5 miljoner kronor
Ägare: Asics, sedan 2010.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064