23948sdkhjf

Försäljningen av eko-mat lyfter

Försäljningen av ekologiska dagligvaruprodukter har fått ett uppsving under första halvåret 2014, enligt en rapport från informations och mätningsföretaget Nielsen. Det är första gången på tre år som ekovarorna ökar.
Nielsen skriver i ett pressmeddelande att ekoandelen som motsvarande period 2012 och 2013 har legat på 2,9 procent i värde ökade till en ny rekordnivå på 3,6 procent. Ekoandelen ökade även i samtliga varugrupper inom livsmedel.

Den senaste tiden har ett flertal medier och andra källor rapporterat att efterfrågan på ekologiskt ökat vilket lett till att försäljningen av ekologiskt på vissa kedjor ökat tvåsiffrigt. På många håll har det även rapporteras om att hyllorna gapat tomma på just ekologiska produkter.
I sex av åtta slumpvis utvalda kategorier ökade den ekologiska försäljningen mer än den konventionella. De sex kategorierna var: Matfett, Yoghurt, Ägg, Havregryn, Ketchup och Mjöl. De två kategorierna där konventionella produkter ökade mer än ekologi var Frukostflingor och Hårt bröd.

Baserat på det Nielsen mäter har försäljningen av ekologiska produkter fått ett uppsving för första gången på tre år under första halvåret 2014. I mätningen ingår dock inte frukt, grönt och butikspackat kött.

− Konsumenterna verkar fått ett nyvaknat intresse för ekologiska produkter. Det beror bland annat på ett utökat utbud i många kategorier. Till exempel ser vi idag många nya prisvärda produkter inom mejeri, kommenterar ÅsaBritt Hermansson , VD på Nielsen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064