23948sdkhjf

Lekmer till Scandinavian retail forum

Lekmer.se är ett e-handelsföretag som i våras öppnade sin första fysiska butik. Fredrik Palm, Lekmers vd är en av talarna på SRF, Scandinavian retail forum, som Dagens Handel anordnar den 2 oktober.
Fredrik Palm talar under rubriken ”Att möta kunden där kunden är”.
– Min huvudpoäng är att gränserna mellan fysisk handel och e-handel kommer att suddas ut. Om några år kommer vi bara att tala om handel. Därför är det viktigt för alla handlare att finnas i de kanaler där kunderna vill söka information och handla, säger han.
Han anser att samma person kan bete sig på olika sätt och ha olika behov vid olika tillfällen.
¬ Visst är det viktigt att det finns en igenkänning, men gränssnitten behöver också vara olika i de olika kanalerna. Den som går in på en sajt på datorn eller går till den fysiska butiken är kanske ute efter en djupare shoppingupplevelse, medan den som handlar mobilt gärna vill att köpet ska gå snabbt och enkelt.
Han hänvisar till undersökningar som visar att antalet besök från mobila enheter växer snabbt, men konvertering och snittköp är högre från datorer.
Hans slutsats är att de mobila enheterna används till snabba, mer rutinmässiga köp, eller till att webbrooma – det vill säga att söka information om varor på nätet för att sedan gå till butiken eller handla dem via datorn.
Större inköp som kräver mer eftertanke görs i lugn och ro vid datorn.

Butik ger försäljningsökning

– Handel via mobil eller surfplatta är fortfarande ganska omogen, men jag tror att skillnaderna mellan de olika digitala kanalerna kommer att jämnas ut framöver.
Lekmer som tidigare varit en renodlad e-handlare startade i våras en butik på handelsområdet Barkarby utanför Stockholm.
Fredrik Palm förklarar att ett e-handelsföretag som startar butik har en stor fördel framför den som startar en fysisk butik utan att ha en substantiell närvaro på nätet:
– Vi kunde bjuda in alla kunder som bor i närheten till butiken. Det gjorde att det kom mycket kunder till butiken från start.
När Lekmer öppnade sin butik gav det ökad försäljning totalt sett. Varken e-handel via dator eller mobilhandel tappade.
– Det vi kan se nu efter ett halvår är att butiksförsäljningen adderar till den totala omsättningen, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063