23948sdkhjf

Spelkonsoler räddade elektronikhandeln

Rekordvärme och få elektroniknyheter påverkade konsumenternas köpintresse för elektronik negativt under sommaren. Det som ändå lockade konsumenterna att shoppa på nätet var spelkonsoler och produkter kopplade till ljud.
Det visar Teknikbarometern som tagits fram i ett samarbete mellan Prisjakt och HUI research. Teknikbarometern är en indikator över konsumenternas köpintresse för olika typer av hemelektronikprodukter som erbjuds via nätet.
Spelkonsoler trotsade rekordvärmen och köpintresset ökade med hela 100 procent i augusti, jämfört med samma period föregående år. Rapporten för en diskussion om spelmarknaden och spår ytterligare tillväxt då Xbox One lanserades i dagarna och konkurrensen mellan speltillverkarna är stenhård. Den förra generationen spelkonsoler har haft en avsevärt längre produktlivscykel än normalt, vilket skapat ett uppdämt behov hos konsolspelare som sett sig omsprungna av pc. ”Det är därför naturligt att Playstation 4 och Xbox One fått stor popularitet” konstateras i rapportens branschanalys.
– Köpintresset sjönk drastiskt under sommarmånaderna, en förklaring är sommarens värmebölja. Troligt är att de nyheter, till exempel iPhone 6 och Xbox One, som släpps under hösten driver på intresset för elektronikprodukterna, sammanfattar Emil Hansson , vd på Prisjakt.

Mer ljud i augusti
Konsumenternas köpintresse för ljudrelaterade produkter ökade också i augusti. Tillväxten förklaras av det mobila beteendet där trådlösa högtalare och hörlurar utgör en viktig del av vardagen. Köpintresset för de två produkterna ökade med 10 respektive 27 procent.
Skolstarten är en viktig tidpunkt för elektronikhandeln. Många studenter ser till att införskaffa hjälpverktyg inför skolåret.

Mer plattor till skolan
Under skolstartsperioden (augusti och september) ökade köpintresset för surfplattan med 57 procent mellan åren 2011 och 2013. Under samma period minskade köpintresset för bärbara datorer med 21 procent.
Resultatet pekar på att den bärbara datorn har tappat i dragkraft till förmån för surfplattan som är enkel att använda, lätt att bära med sig och som fungerar alldeles utmärkt för anteckningar, informationsinsamling och dokumenthantering, skriver rapportförfattarna.
– Skolstarten är en viktig period för handeln generellt och flera branscher brukar få ett lyft under perioden. Många konsumenter har prioriterat restaurangbesök och resor under sommaren, men sannolikt kommer intresset för detaljhandeln att öka vid höstens intågande, säger Lena Larsson , vd på HUI research.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063