Politisk osäkerhet ger avvaktande handlare
– Osäkerhet och politisk oro är aldrig bra för handeln och det tror jag drar ner handlarnas framtidstro tills vi ser hur en ny regeringsbildning ser ut, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Omkring hälften av de tillfrågade handlarna tror på en ökad försäljning under de kommande tre månaderna. Däremot tror få handlare att antalet anställda i detaljhandeln kommer att öka under samma period.
I grunden positivt
Kaxighetsindikatorn ökar med sex enheter i september till nuvarande
notering på 16. Kaxighetsindikatorn kan ses som ett mått på hur stor
andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin
marknadsandel under den kommande tremånadersperioden.
– I grunden finns en positiv grundsyn och vi ser en ekonomisk återhämtning som kommer gynna hushållens köpkraft, säger Jonas Arnberg.
Mer konsumentmakt
Den här gången har undersökningens panel också fått svara på frågan om vilka synpunkter de får från sina kunder. Svaren visar att det är allt vanligare att kunderna har synpunkter på sortimentet. Bland dagligvaruhandlarna svarar hälften att det blivit vanligare de senaste åren. Ekologiska och närproducerade varor är det som oftast efterfrågas.
En majoritet av handlarna uppger att de får in synpunkter varje dag eller varje vecka.
”Buy-kott istället för ”bojkott”.
Konsumenternas makt och möjlighet att påverka utbudet i butiken ökar.
– Varje dag har handeln fler besök i sina butiker än antalet besökare i vallokalerna igår, säger Jonas Armberg för att anknyta till valtiderna.
Konsumentens val i butik och av butik är ett effektivt sätt att göra sin röst hörd på, menar Jonas Arnberg och säger att ”buy-kott” blivit vanligare än bojkott.
– Vi handlar och köper mer från de butiker och leverantörer som vi sympatiserar med. Köpkraften och handeln blir därmed en kraft att räkna med på vägen till att ställa om till ett mer hållbart samhälle, säger han.