Beacons formar framtidens shoppingupplevelse
Den brittiska klädeskedjan House of Fraserhar börjat använda mannekänger utrustade med beacons för att erbjuda kunderna en mer interaktiv shoppingupplevelse. När de kunder som laddat ner en speciell app till sina smarttelefoner närmar sig mannekängerna så skickar en beacon-sändare ut ett meddelande med klädernas pris, var i butiken kläderna finns, och länkar för att köpa dem på butikens hemsida.
I Sverige har både Ica och Coop nyligen gått ut och berättat att de testar beacons för att göra sin butikskommunikation mer relevant.
Förbättrra kundupplevelsen
Beacons har enorm potential att förbättra butiksupplevelsen genom att kunderna får tillgång till produktinformation och specialerbjudanden som skapar en smidigare och trevligare kundupplevelse. Från handlarens perspektiv kan beacons ge enormt värdefull information om både kundernas och de anställdas beteende i butiken, vilket möjliggör för butiker att förbättra planlösningen, kundservice och den operativa effektiviteten.
Hos House of Fraser hjälper de beacon-försedda mannekängerna till att fördjupa kundrelationerna i butiken. Men beacons kan också skicka specialerbjudanden till förbipasserande på upp till 50 meters avstånd eller användas i reklamskyltar för att locka in kunder utifrån.
Med beacon-teknik kan en butik identifiera, belöna och förstå sig på sina bästa kunder för att skapa större lojalitet. Beacons kan användas för att mäta hur ofta en kund besöker butiken och vilka avdelningar som hen spenderar mest tid i, fastställa vilka butiksskyltningar som är mest effektiva och räkna antalet utnyttjade specialerbjudanden. Med beacon-teknik kan personalen meddelas när de mest lönsamma online-kunderna stiger in i butiken så att de kan uppmärksammas.
Mäta effektivitet
Med hjälp av beacons kan butiksägare mäta personalens effektivitet–hur ofta och hur länge de interagerar med kunder– vilket ger insikter som kan användas för att förbättra kundservice och konverteringsgrad.
Tekniken kan också meddela om när man behöver fylla på i butikshyllorna, mäta hur mycket tid personalen spenderar på lagret jämfört med på butiksgolvet, eller se till att externa leverantörer håller leveranstider.
Beacon-teknik kräver att kunderna frivilligt ansluter och laddar ner en nödvändig app. Även om alla butiker i en galleria skulle kunna använda samma app så är det nog mera sannolikt att varje butikskedja utvecklar sin egen app. De allra flesta kunder kan tänka sig att ladda ner en app för att använda i ett par olika butiker men inte en för varje butik som de besöker. En annan möjlighet för butiker är att integrerar sina beacons med populära shopping-appar så som Paypal och Pricechecker, vilket gör det möjligt att kommunicera med kunderna utan att de behöver en till app.
För att lyckas få kunderna att ladda ner en beacon-app så måste de upplysas om fördelarna, så som exklusiva specialerbjudanden och information som ger en smidigare och trevligare kundupplevelse.
Fördjupat engagemang
Implementeringen av beacons kommer innebära olika utmaningar men butiker som lyckas kan se fram emot fördjupat engagemang från kunder och väsentligt större insikter om kundernas och personalens beteende. Telefonen är en central del i kundernas shoppingupplevelser och beacons kommer att spela en allt viktigare roll. Handlare som inte vill hamna efter måste därför börja fundera på beacons redan idag.
Steven Skinner, Senior Vice President för Cognizants Retail Practice,