Black Friday och Cyber Monday introduceras i Sverige
Postnord vill få svenska detaljister och e-handlare att haka på den amerikanska företeelsen med jättereor sista helgen i november.
Kamp om pengarna
Posten har noterat att allt fler detaljhandelsföretag i Sverige följer den amerikanska handelns tradition att sänka sina priser sista helgen i november, men att det fortfarande är förhållandevis få konsumenter som känner till detta. Posten framhåller att många svenska e-handelskunder vänder sig till utländska sajter för att julhandla på nätet den sista novemberhelgen och de vill med sin aktion hjälpa de svenska e-handlarna att ta upp kampen om julklappspengarna.
Handlar utomlands
Enligt Postnords senaste e-barometer sker en allt högre andel av svenskarnas e-handelsköp från utländska sajter. Var tredje svensk e-handelskonsument köpte varor på internet från utlandet under andra kvartalet i år, och mer än var fjärde e-handlad försändelse som nådde svenska hushåll kom från utlandet. Framförallt inom kläder/skor blir konkurrensen från utländska sajter allt tuffare. Den svenska detaljhandelns försäljning av kläder/skor via nätet växte endast med två procent det andra kvartalet, den lägsta tillväxttakten sedan enskilda branscher började särredovisas i e-barometern 2011.