23948sdkhjf

E-barometern: Hög tillväxt och hårdare konkurrens

Postnord och HUI research släppte på torsdagsmorgonen sin e-barometer för andra kvartalet 2014. Den visar imponerande tillväxttal, men också att mognande branscher får känna av hårdare konkurrens från utlandet.
Under andra kvartalet i år ökade e-handeln med 15 procent. Prognosen för helåret är också 15 procent, vilket gör en totat e-handelsförsäljning på 42,5 miljarder kronor. Under andra kvartalet ökade barn<7leksaker med 38 procent, byggvaror med 28 procent och sport och fritid med 16 procent. Hemelektronik ökade med 13 procent.

Kläder och skor växte med blygsamma 2 procent. En trolig orsak är att det segmentet känner av ökad utländsk konkurrens.

E-barometern visar också att svenskarna är allt mer bekväma med att e-handla från utländska sajter. 32 procent av konsumenterna hade e-handlar från utlandet under andra kvartalet, och hela 27 procent av de e-handelsrelaterade försändelserna till konsumenter i Sverige kom från utlandet.

Anmärkningsvärt är att relativt få e-handlare tycks uppfatta att många konsumenter tycker att det är viktigt att få välja hur och av vem en e-handlad vara levereras.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066