Clas Ohlson rapporterar positiva siffror
Gör det själv-kedjan ökade försäljningen med 9 procent och rörelseresultatet med 10 procent under första kvartalet, perioden maj-juli 2014/2015. Den största tillväxten sker utanför Norden.
Den positiva trenden fortsatte i augusti, då försäljningen ökade med 9 procent till 611 miljoner kronor (561). I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent.
- Det är roligt att även detta kvartal få rapportera en positiv försäljnings- och resultatutveckling. Vår marknadsposition är solid och inte minst är det glädjande att vår verksamhet utanför Norden växer med hela 38 procent i kvartalet. Även försäljningen i augusti visar på fortsatt fin utveckling på samtliga marknader, skriver Clas Ohlsons vd Klas Balkow i sin vd-kommentar.
Han konstaterar att den positiva utvecklingen fortsätter med en försäljningsökning i jämförbara enheter om 4 procent. Den totala försäljningsökningen uppgick till 9 procent i kvartalet.Han förklarar att bolagets omnikanalstrategi nu ger utdelning i form av ökad försäljning i samtliga försäljningskanaler, inte minst e-handelskanalen som visar en försäljningstillväxt på över 40 procent.
Han säger dock att bruttomarginalen gått ner något jämfört med motsvarande period föregående år, främst på grund av valutaeffekter kopplade till bolagets terminskontrakt. Trots det ökade rörelseresultatet med över 10 procent till följd av den positiva försäljningsutvecklingen i jämförbara enheter.
Han berättar också att att lojalitetsprogrammet Club Clas i Sverige har passerat en miljon medlemmar . Introduktionen av färg och andra nyheter i sortimentet sägs också ha fallit väl ut.
Räkenskapsåret 2014/15 utgörs av perioden 1 maj 2014 till 30 april 2015.