23948sdkhjf

Rekord för Ikea Sverige

Under Ikeas senaste verksamhetsår, 1 september 2013-31 augusti 2014, ökade omsättningen med 6 procent jämfört med året innan och landade på 13,8 miljarder kronor. Antalet besökare i varuhusen ökade med 9 procent.


Ikea anser att framgången beror på att man nu har fler medarbetare i varuhusen. Ett nytt kökssystem och bättre tillgänglighet har också gjort sitt till.


– Ett inspirerande heminredningssortiment, fler medarbetare som möter kunderna och ett starkt serviceerbjudande, med hemkörning och montering, ger resultat, säger Håkan Svedman, landschef IKEA Sverige i ett pressmeddelande.

Under det gånga verksamhetsåret har IKEA öppnat ett nytt varuhus i Borlänge. Ikea planerar för ytterligare ett i Umeå vintern 2015/2016. Även intresset för distanshandel har ökat.

Ikea ser det som en mission att hjälpa kunderna att leva mer hållbart.

– Vi fortsätter att investera i lägre priser på produkter som värnar om miljön samtidigt som de hjälper människor att spara pengar. Vi vill att fler ska ha råd att investera i lösningar för hemmet som innebär mindre användning av energi och vatten och som minskar mängden avfall, säger Håkan Svedman.

Ikeagruppens totala försäljning för verksamhetsåret 2014 uppgick till 28,7 miljarder euro. Justerat för valutaeffekter ökade den totala försäljningen med 5,9 procent, i jämförelse med föregående år och försäljningen i jämförbara varuhus ökade med 3,6 procent. Den totala försäljningsökningen i euro är 3 procent.

Ikea kommer framöver att satsa på tillfälliga designkollektioner. De tillfälliga kollektionerna är samarbeten mellan designteamen på Ikeaoch externa designers såsom glaskonstnären Ingegerd Råman, ACNE R&D och Ilse Crawford från Studioilse i London.

Det gångna verksamhetsåret i Sverige:

IKEA Sveriges omsättning för verksamhetsåret 2014 (1 september 2013 -31 augusti 2014) ökade till 13,8 miljarder SEK (exklusive moms, inklusive IKEA Food Service). Det är en ökning med 6 procent jämfört med föregående år. IKEA Gruppens omsättning ökar från 27,9 miljarder euro till 28,7 miljarder euro.

37,8 (34,7) miljoner människor besökte varuhusen i Sverige, vilket är en ökning med 9 procent jämfört med föregående år.

Under året öppnades ett nytt varuhus i Sverige, i Borlänge.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063