Mobilsurf ökar på sommaren
Trafiken från mobiler och surfplattor gick om datortrafiken i juli. Detta enligt färsk statistik från mobilannonseringsföretaget Widespace. Under semestern föredrar många att surfa mobilt.
– Redan ifjol såg vi att trafiken ökade under sommarmånaderna, men inte lika kraftigt som i år. Det rör sig om ett paradigmskifte där mobilen nu kraftigt flyttat fram sina positioner, säger Niklas Sjögren försäljningschef på Widespace i ett pressmeddelande.
Den allra kraftigaste ökningen skedde i juli då trafikökningen låg på hela 73 procent jämfört med juli 2013. Månaden blev också en milstolpe för mobiltrafiken i Sverige. För första gången någonsin var trafiken från mobiler och surfplattor högre än datortrafiken. Den stora ökningen innebär också nya möjligheter för annonsörer.
– Tyvärr tar många varumärken också semester i juli och augusti. Många har missat att den mobila generationens medieanvändning skiljer sig markant. Mobilen blir snarare viktigare på semestern då tillgången till andra medier minskar, säger Niklas Sjögren.
Trafiken ökade mest på mobilsajter och appar som är inriktade på väderprognoser, men även portaler och underhållning är populära på sommaren. Sport och communities ökar också, men inte lika tydligt.