23948sdkhjf

Så mycket kosttillskott säljs i Sverige

Branschorganisationen Svensk Egenvård presenterar idag, genom ett samarbete med Euromonitor International, den första heltäckande försäljningsstatistiken för egenvårdsbranschen.


– Nu äntligen kan vi visa pålitliga siffror på en av de vanligaste frågorna vi får, nämligen hur mycket branschen verkligen omsätter, säger Mats Nilsson , vd på branschföreningen Svensk Egenvård i ett pressmeddelande.

Statistiken visar att den svenska genomsnittskonsumenten spenderar mindre på egenvårdsprodukter än sin finska motsvarighet och betydligt mindre än norska konsumenter. Samtliga produktkategorier växer stadigt med ett par procent om året. Sportprodukterna sticker ut som det segment med väldigt gynnsam tillväxt – en ökning med 55 procent de senaste fem åren.

– Sverige har en stark tillväxt i jämförelse med övriga Europa, men har fortfarande en bit kvar för att komma upp i samma nivåer som grannländerna Norge och Finland. Branschen drar dock fördel av hälsotrenden bland konsumenter och i media, något som inneburit att man klarat sig bättre än många andra branscher efter den senaste finanskrisen, säger Stefan Anbro , Research Analyst på Euromonitor International.

Det såldes kosttillskott och vitaminer för 2 166 miljoner kronor i Sverige 2013, en ökning med 2,7 procent jämfört med året innan och med 24 procent jämfört med fem år tidigare.

Förra året såldes viktkontrollsprodukter för 587,6 miljoner kronor i Sverige, vilket innebär en ökning med 4,2 procent från året innan.

Växtbaserade läkemedel och produkter såldes för 2 116,6 miljoner kronor i Sverige år 2013, en ökning med 3,1 procent från året innan.

Sportnutritionsprodukter såldes för 905,8 miljoner kronor år 2013, en ökning med 4,9 procent från 2012 och med 55 procent jämfört med fem år tidigare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063