23948sdkhjf

Norrmännen fortsätter gränshandla

Gränshandeln mot Norge ökade under förra året med 3 procent och omsatte 16 miljarder kronor. Finnar och danskar handlade dock något mindre än tidigare år. Totalt omsatte gränshandeln 23,8 miljarder kronor under 2013 enligt HUI-rapporten Nordisk gränshandel 2013.
Det är fjärde året i rad som HUI research och Svensk Handel kartlagt gränshandeln mot Danmark, Norge och Finland. I rapporten som släpps idag analyseras gränshandelns storlek, utveckling och betydelse för sysselsättningen. Dessutom analyseras gränshandelns drivkrafter och hur dessa påverkar framtiden för gränshandeln.

Svensk Handel skriver i ett pressmeddelande att gränshandeln under förra året stod för 4 procent av den totala detaljhandeln i Sverige, vilket skapar jobb och exportinkomster till Sverige. I vissa gränskommuner är gränshandelns bidrag till sysselsättningen mycket hög och är exempelvis 22 procent i Strömstad och 14 procent i Haparanda.

Utvecklingen i gränshandeln har under den senaste 20-årsperioden varit betydligt starkare än utvecklingen i övrig detaljhandel i Sverige. Det är främst norrmännen som driver denna utveckling.

De framtida förutsättningarna för gränshandel mot Norge bedöms som goda då prisskillnaderna mellan Sverige och Norge förväntas fortsätta att gynna gränshandeln. Dock är gränshandeln idag en mognare marknad med hårdare konkurrens, vilket ställer högre krav på handeln.

– Den norska gränshandeln drivs till stor del av prisskillnaderna säger säger Elisabet Elmsäter Vegsö, ansvarig för besöksnäringsfrågor på Svensk Handel. Hon förklarar att norrmännen gör dagsutflykter med huvudsyfte att shoppa. De köper främst dagligvaror. Lockelsen är både pris och utbud, Norge har höga tullar och andra handelshinder som gör att vissa varor inte finns på den norska marknaden.

Danska och finska konsumenter handlar med sällanköpsvaror som kläder och skor, och de shoppar oftast när de ändå gör en turistresa. Finska besökare handlar också mycket heminredning beroende på att många har nära till Ikea i Haparanda.

Gränshandeln mot Danmark och Finland är i hög grad beroende av växelkursen, vilket innebär att gränshandeln redan idag måste arbeta med att erbjuda mer än bara låga priser.

Hon framhåller att det blir allt viktigare för gränshandeln att erbjuda en attraktiv totalupplevelse för besökaren. För att fortsätta locka nya besökare måste handelsplatserna vara trivsamma att besöka och lätta att ta sig till. Det måste finnas ett brett utbud även av olika typer av service och tjänster.

.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062