Engelska e-sajter mest poppis
Av de 33 miljarder som nordborna e-handlade för under andra kvartalet, gick nästan 10 miljarder till handel på utländska sajter. Och här ligger Storbritannien i topp.
Av dessa uppskattar konsumenterna att cirka 9,6 miljarder svenska kronor är e-handel som har skett från sajter de bedömer är utländska.
44 procent av de nordiska e-handelskonsumenterna uppgav att de e-handlat från utlandet under kvartalet.
England främst
När nordbor e-handlar från utlandet handlar de helst från Storbritannien.
Kläder/skor, böcker/media, hemelektronik samt kosmetika, hud och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under andra kvartalet.
Känner till sajten
43 procent av de nordiska e-handelskonsumenterna valde senast de e-handlade att göra det från en sajt de hade tidigare erfarenhet ifrån.
Enligt de nordiska e-handelskonsumenterna är de viktigaste egenskaperna när de ska handla från en webbshop/sajt att det tydligt framgår vad totalpriset blir och att det finns bra och tydlig information om produkterna.
Vill ha valfrihet
47 procent av alla e-handelskonsumenter tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att själva få välja logistikaktör och sju av tio tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att själva få välja hur varan ska levereras.
Från och med första kvartalet i år följer Postnord den nordiska utvecklingen inom e-handeln varje kvartal. Undersökningen bygger på konsumenternas uppskattning av hur mycket de har e-handlat för. E-handel i Norden publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning genomförd i Sverige, Danmark, Norge och Finland med drygt 4 000 respondenter.