"Du är körd om du inte hänger med"
Johanna Frelin är en av talarna på Scandinavian retail forum, som Dagens Handel arrangerar i Stockholm 2 oktober och i Göteborg 11 november. Hon har som vd på Hyper island uppdraget att utbilda morgondagens ledare. Det handlar mycket om digitala medier och Johanna Frelin anser att många företag är alldeles för dåliga att hänga med i utvecklingen.
– Vi är inne i ett paradigmskifte som man kan jämföra med industrialismen. Det är tekniken som driver utvecklingen och helt enkelt skapar en ny livsstil.
Att förändra konsumentens beteende kan ta lite längre tid än man ibland tror – men när det väl sker så går det väldigt fort.
– Det börjar med de som är tekniskt nyfikna, men helt plötsligt blir det allmänt vedertaget. Ta till exempelvis surfplattorna som inte bara de yngre skaffat sig utan alla medelålders har och som till och med blev Årets julklapp, säger Johanna Frelin.
Även stora företag lyckas
När det väl slår till så gäller det för handeln att vara väl förberedd.
– Det finns exempel på företag och branscher som inte alls har lyckats att genomföra den omställning som krävs.
Många gånger kan det tyckas vara svårare för stora än för små företag att genomföra de här förändringar, men Johanna Frelin kan ge exempel även på mycket stora företag som har lyckats väldigt bra.
– De har gjort hundra olika saker för att kunna ställa om sig inför kundernas nya beteenden. Men de viktigaste är att företagen är ödmjuka och nära kunden.
– De som är självgoda och tycker att de kan leva på att de är stora och har välkända varumärken, har lyckats sämre, säger hon och nämner Nokia som ett exempel.
– Det är den interna självbilden som är ett av de stora hindren.
Måste ha genomförandekraft
Ett annat hinder är att företagen inte har metoder för att ta reda på hur konsumenter beter sig.
– Ta till exempel många av våra stormarknader, där är man vana att kunderna handlar som de gör idag och fortsätter jobba därefter. Men när kunden plötsligt inte vill fortsätta att ta bilen för att storhandla och gå runt i kundvarven och stå i kassakö – hur agerar man då?
Johanna Frelin varnar dock för en organisation som bygger på en viss teknik.
– Oavsett tekniken ska man ha genomförandekraft. Då kan man hänga med utvecklingen snabbt.
Ladda med goda värden
För det handlar inte enbart om den tekniska utvecklingen som förändrar kundens beteende. Det handlar mycket om en ny möjlighet att ha koll på företagen och den nya transparensen.
– Det är väldigt viktigt hur konsumenterna förknippar varumärkena. Upplevs de som goda eller onda? Hur agerar företagen vad gäller miljö, socialt ansvar med mera? Det gäller att veta hur man laddar varumärket med goda värden, säger Johanna Frelin.
Läs mer om Johanna Frelin och de andra talarna på Scandinavian retail forum på www.retailforum.se