Coop ökar på eko
7,6 procent av Coops totala livsmedelsförsäljning är nu ekologisk. Den andelen har ökat med hela 43 procent i jämförelse med med förra året.
– Vi är mycket nöjda med utvecklingen, inte minst mot bakgrund av att 2013 var motsvarande siffra för branschen som helhet cirka 4 procent. Vår målsättning för 2014 är att ekologiska varor ska stå för 8 procent av vår totala försäljning. Med den här takten ser det ljust ut, trots utmaningen att utbudet på marknaden ibland inte täcker efterfrågan, säger Louise König , hållbarhetschef på Coop.
Veckoerbjudanden
Veckans Eko och en ökad medvetenhet hos konsumenterna och är några av förklaringarna till försäljningsökningarna, tror Coops ledning.
– Genom att varje vecka kraftigt sänka priset på ekologiska varor och tydliggöra vår kommunikation i butik ökar vi tillgängligheten för fler. I princip all vår ekologiska frukt och grönsaker har genom detta initiativ ökat flera hundra procent i volym jämfört med en normal vecka, fortsätter Louise König.
Frukt, bär och grönsaker ökar mest
Kategorier som ökat mest i andelar under andra kvartalet jämfört med samma period föregående år är frukt och bär, grönsaker och olja/vinäger. Barnmat toppar dock listan över livsmedelskategorier som har högst ekologisk försäljningsandel. Till exempel är varannan såld barnmatsburk ekologisk. Därefter kommer ägg (28 procent), olja/vinäger (23 procent) och frukt och bär (22 procent).
Coop har 2400 ekologiska och miljömärkta varor i sitt sortiment. Coops egna varumärke Coop Änglamark består av cirka 440 olika produkter.