Vagabond tror på Italien
Svenska skomodeföretaget Vagabond fortsätter växa. Nu skaffar sig Varbergsföretaget ny disitributör och showroom i Italien.
Inför våren 2015 tar varumärket ett större grepp om den italienska marknaden genom att låta skodistributören Stiù ta hand om distributionen för hela Italien.
– I ett distributörssamarbete är det viktigt att vi delar samma värderingar och strategi kring sortiment och distribution. Så är det med Stiú och vi uppskattar deras erfarenhet och fingertoppskänsla för mode, säger Klas Andersson , försäljningschef på Vagabond.
Showroom i designmecka
Ett nyöppnat showroom i Milano blir startskottet. För Vagabond är den italienska etableringen en milstolpe.
– Vi startade vår verksamhet med designstudio i Toscana så det känns väldigt speciellt för oss att sälja skor i Italien, säger Marie Nilsson Peterzén , en av grundarna av Vagabond och tillika kreativ chef.
Utöver Italien finns Vagabond på ytterligare 41 marknader, som England och Frankrike samt de senaste tillskotten Spanien, Nya Zeeland och Kanada.
Vagabondfakta:
Vagabond international AB startade 1993
Marknader: 42
Återförsäljare: 2 000
Konceptbutiker: 40
Omsättning 2013: 533 miljoner kronor
Antal par sålda skor 2013: 2,1 miljoner