Koll på vädret ger koll på försäljningen
Att väderprognosen presenteras på en sajt för detaljhandeln är ingen slump. Att handeln är väderberoende är sedan länge känt, men ändå är det förhållandevis få detaljhandelsföretag som arbetar seriöst med vädret som en faktor i sitt prognosarbete.
– Det är betydligt vanligare att producerande företag, exempelvis glasstillverkare och mejerier, använder väderprognoserna för att styra sin produktion än att detaljhandelsföretag gör det för att styra försäljningen, säger Elina Heed, Sverigechef på Foreca.
Uppdaterade prognoser
Foreca har kontor i Helsingfors, Stockholm och Moskva och levererar vädertjänster över hela världen. Prognoserna bygger på information om väderförhållanden runt om i världen och som sammanställs, granskas och kontinuerligt uppdateras.
– Våra prognoser visar vanligtvis de kommande fem dagarna, men vi kan även göra upp till 14 dagars-prognoser och även månadsprognoser, berättar Elina Heed.
Hon ser stora möjligheter för handeln att använda väderprognoserna för att styra verksamheten. Det kan exempelvis handla om att köpa in rätt mängder av rätt varor, oavsett om det handlar om livsmedel, sport- och fritidsartiklar, skor och kläder eller byggprodukter. Likaså för att exponera och marknadsföra rätt produkter. För butiker som kan variera sitt öppethållande kan väderprognoserna vara ovärderliga. Och för de flesta branscher innebär koll på vädret också att man får rätt bemanning i butikerna.
– Det handlar både om att vara beredda att ta emot större kundströmmar som att inte stå med för många medarbetare när det är högtryck och kunderna föredrar stranden, säger hon.
Bra beslutsunderlag
Elina Heed påpekar vikten av att använda väderprognoserna på rätt sätt.
– När väderprognoserna inte längre ses som en separat, manuell rutin utan kan vävas in i ett avancerat prognossystem tillsammans med exempelvis försäljningsstatistiken så kan man få ett riktigt bra beslutsunderlag.
Hon menar också att vädret kan vara en viktig parameter för att kunna varna om kritiska lägen, exempelvis om för varmt eller för kallt väder kan påverka värdekedjan, exempelvis när det gäller transporter.
Väderföretaget Foreca har bemanning 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan där meteorologerna samlar in information om aktuella väderförhållanden, nya prognoser och observationer.
– Detaljhandelsföretag som har koll på vädret får också bättre koll på försäljningen.
Marie Mourad från Foreca kommer att berätta mer om hur vädret påverkar köpbeteendet på Scandinavian Retail Forum i Stockholm och Göteborg.