23948sdkhjf

Moodbutikerna säljer mer

Efter två och ett halvt år har nu gallerian Mood Stockholm fått en skjuts i både besöksantal och omsättning. Butikerna ökar sin försäljning och i sommar har turisterna också hittat hit på allvar.
– Det tar alltid tid sätta en ny handelsplats, säger Karolin Forsling , chef för stadsutveckling och marknadsavdelning på Amf fastigheter, och fortsätter:
– Man glömmer gärna att det tog oss flera år att få snurr på södra delarna av Gallerian på Hamngatan. Butikerna måste få tid att anpassa sitt sortiment, sin nivå, märken och modegrad.
Enligt HUI Research har Mood Stockholms besökssiffror för jan-juni 2014 ökat med 6 procent jämfört med samma period förra året. Omsättningen för jämförbara butiker i gallerian har ökat med 3,8 procent.
– Mood finns ju i kvarter där många arbetar i vardagslag. Men nu i sommar såg vi att gallerian fylldes av andra besökare; turister som hittat till våra butiker.
Det handlar både om svenska och utländska tillresande. I juli vann också butiken Best of brands herr en taxfreetävling i konkurrens med andra butiker runt om i Sverige.
Moods näringsställen har gått bra redan från början.
– Och de fortsätter att takta uppåt. Vi har fantastiskt duktiga restauratörer som hela tiden förbättrar sig och jobbar aktivt med hela dagscykeln, säger Karolin Forsling.

Med handlare på handlares vis
Nu kommer också Roger Kylberg , som snart kliver av som vd för Boomerang, att som konsult arbeta med att utveckla Mood och närliggande kvarter.
– Vi äger också fastigheter i kvarteren runt omkring. Och Mood, som ju bara är 10 000 kvadratmeter, var alltid del av en större plan, säger Karolin Forsling som ser fram att arbeta med den erfarna retailern:
– Han vet vad som krävs för att driva business, kan prata med våra handlare på deras språk. och har hög varumärkeskännedom. Som fastighetsägare tror jag det är viktigt att ta in kompetens från alla håll. Det vi gör i grund och botten är att förstå människor och hur de vill ha det.
Roger Kylbergs kvarstående engagemang i Rådhuset i Uppsala ser hon inte som ett problem:
– Tvärtom. Det visar ju att han vet vd som krävs för att driva business. Stockholm växer så oerhört mycket, så vi ska inte vara så rädda för konkurrens och de erfarenheter som kan delas i branschen.

Kortare kontrakt
Inuti själva Mood arbetar Amf fastigheter både med kortare och med längre kontrakt.
– Det är en balans som kräver fingertoppskänsla för att få lönsamhet. Vi har valt att ha en liten rörlig del där vi kan testa och experimentera för att se vilka som sedan passar för längre kontrakt. Vi ser att många märken vill ha det så, inte minst digitala märken som vill komma ut i den fysiska miljön.
Karolin Forsling är övertygad om att den här mixen mellan kortare och längre kontrakt kommer att bli allt vanligare. Tillfälliga butiker är inte bara attraktiva från fastighetsägarens synpunkt, bland annat för att öka nyhetsgraden i ett centrum, utan också för retailaktörerna.
– Och det handlar inte bara om mode, utan olika branscher som vill komma in och testa och bygga sitt varumärke, säger Karolin Forsling.
Men hon ser att det finns problem i gällande lagstiftning, bland annat vad gäller moms och besittningsskydd just för kortare kontrakt.
– Det här behöver vi i branschen ta upp och diskutera i takt med att kortare upplåtelseformer blir allt vanligare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062