23948sdkhjf

XL bygg växer stort

Försäljningen i XL byggs butiker har i år ökat med drygt 11 procent. Och med flera nyanslutna butiker kan kedjan räkna på en ännu större ökning.

Genom att lyckas attrahera både konsumenter och proffsbyggare ökar frivilliga fackkedjan XL bygg.


– Med vårt ”monterat och klart”- koncept vill vi erbjuda privatpersoner trygghet och hjälpa dem spara tid, säger Erik Öhlin, marknadschef på XL bygg.


På rullande tolv månader har kedjan ökat sin försäljning med drygt 11 procent på befintliga butiker. Totalt har försäljningen ökat med fjorton procent. Det ska ställas mot ett branschindex på 7,8 procent.


Fackhandelskedjan har idag dryga 140-butiker och den växer stadigt, både i antalet butiker och i försäljning.


– Vi har under året fått in flera nya butiker och nu under sensommaren profilerar vi om ytterligare tiotalet, säger Erik Öhlin.



Stort tillskott

Tillskottet av nya butiker i kedjan kommer från flera håll. Det är både nya handlare som ansluter sig och befintliga handlare som öppnar fler butiker.

Bara i år har tillskottet varit stort. De nio Elof Hansson/Träminuten-butikerna i västra Sverige har köpt in sig i kedjan och profilerar om sina butiker. Anrika Tenggrenstorps tegel i Vänersborg har anslutit sig till kedjan och i Täby öppnar kedjan en specialbutik med inriktning på mur och puts.


I Märsta blir Stenvalls trä ny XL bygg-butik och i september öppnar också den första XL bygg-butiken i Malmö när kedjan Hans Anders, som tidigare har butiker i Ystad, Skurup och Simrishamn, öppnar en filial. Och i Norrland stärker kedjan sin ställning när Stenvalls Trä öppnat kedjebutiker i Umeå och Skellefteå. XL bygg Fresks ökar sin volym genom uppköp av Gärdin & Perssons tre butiker i Östersund, Åre och Umeå. De tre butikerna kommer dock att fortsätta sin verksamhet under nuvarande varumärke.

Nytt inköpssamarbete

I sommar har också kedjan fått grönt ljus från Konkurrensverket för att tillsammans med konkurrenten, tillika fristående fackhandelskedjan, Woody göra gemensamma inköp. I inköpssamarbetet ingår också de oprofilerade butikerna som ingår i Woodykedjan.

– Den svenska marknaden är liten, men tillsammans omsätter vi drygt 13 miljarder kronor. Med större inköpsvolymer kan vi säkerställa den frivilliga fackhandeln gentemot de stora internationella kedjorna, som på sikt annars kan bli ett hot vid eventuella uppköp av frivilligägda butiker, säger Erik Öhlin.



Läs mer om XL bygg i Dagens Handel nummer 12.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066