Svenskt mode i behov av tillväxtpengar
De svenska modeföretagen behöver fler investerare för att klara sin exportmål. Det konstaterades i den debatt som inledde modeveckan i Stockholm.
Finska och amerikanska fonder
Kajsa Guterstam , vikarierande generalsekreterare för Association of Swedish fashion brands, - en initiativtagarna till arrangemanget - berättade om svensk modeindustris behov av kapital för att kunna klara regeringens tillväxtmål med fördubblad export på fem år.
– En tredjepartsfond, med pengar från såväl privata investerare, modeindustrin själv och från det offentliga, skulle göra en stor skillnad. Sådana motsvarigheter finns runt om i världen, i Finland liksom i Japan, Storbritannien och i Usa, sade hon.
Jakten på pengar
Carin Wester , grundare och designer för modemärket med samma namn, berättade om hur jakten på kapital formar ett modemärkes vardag. Hon har precis tagit in investerare i sitt företag.
– Det är samma sak varje år. Även om man har fulla orderböcker vill banken se ett stort plus innan de kan gå in med finansiering. Därför känns det som en stor lättnad att jag nu fått in nya partners och finansiering, sade hon.
Finska staten stöder mode
Pär Adelstam , koncept- och produktutvecklare på Royal Majestics, har i Finland varit med om att arbeta fram en fond med kapital för att utveckla finsk modenäring. I fonden finns både privata investerare och statliga pengar.
– Något liknande finns inte här i Sverige, och ändå är svenska modeindustri mycket större konstaterade han och tillade:
– Finland ser helt annorlunda på det här och staten har gått in med 40 procent i fonden.
Han arbetar nu, bland annat tillsammans med Association of Swedish fashion brands och Kth, för att få till en motsvarande investeringsfond för svenskt mode.
– En sådan fond skulle göra stor skillnad för oss modeföretag och hjälpa oss att växa, sade Carin Wester.