Brio avvecklar grossistverksamheten
Leksaksföretaget Brio fokuserar på sina egna varumärken och avvecklar den nordiska grossistverksamheten Scanditoy.
– Nu genomför vi en rad åtgärder för att skapa de bästa förutsättningarna för fortsatt lönsam tillväxt för våra högkvalitativa och pedagogiska leksaker under de egna varumärkena Brio och Alga även på våra hemmamarknader i Norden, säger Heikki Takanen , styrelseordförande i Brio holding AB.
Avsikten är att det under hösten kommer att etableras en dedikerad säljorganisation för koncernens Brio- och Alga-produkter som övertar ansvaret för försäljningen av dessa produkter i Norden den 1 januari 2015.
Samtidigt har bolagets styrelse beslutat undersöka förutsättningarna för att avveckla Scanditoy från och med utgången av 2014.
"Mot bakgrund av såväl historiska förluster som pågående strukturförändringar i branschen, är det bolagets uppfattning att denna verksamhet inte kan nå lönsamhet" skriver man i ett pressmeddelande.