Fysisk approach på digital butik
Tänk på den digitala butiken som om den vore fysisk. – Vad skulle du som handlare göra om du såg ett berg av övergivna varukorgar på butiksgolvet framför kassan? Jo, omedelbart börja undersöka varför, titta efter vad som ligger i korgarna och fråga kunderna vad problemet är.
Den mobila revolutionen har redan hänt – konsumenterna som gör sina flesta e-handels köp via mobiltelefon eller surfplatta. På samma sätt som de också gör andra vardagliga saker på mobilen och surfplattan hellre än på persondatorerna. Men e-handlarna har inte hängt med, konstaterar PJ Utsi:
– De flesta e-handlare har inte mobilanpassat sina e-handelssajter, och det gäller både i Sverige och internationellt.
"Tänk fysisk butik"
PJ Utsi anser att e-handlaren måste försöka tänka på den virtuella butiken lite som en fysisk butik.
– Här finns en stor potential i att öka försäljning, konstaterar PJ Utsi.
Skyltning och kundpsykologi är väl utforskade områden i den fysiska butiken, man vet numera väl hur kunderna rör sig i en butik, vart man riktar blicken och så vidare. Kundens agerande i den virtuella butiken är inte alls lika genomlyst. Samtidigt är det ingen brist på data. Den som har tid och kunskap kan få stor kunskap genom att analysera de data som genereras på den egna sajten.
Träden i dataskogen
– Här är den inte brist på data, utan snarare tvärtom. Det kan vara lätt att ”drunkna” och inte se skogen för alla träd, säger PJ Utsi som själv gärna skiljer på begreppen multikanal och omnikanal.
Det förra, menar han, är mer företagsperspektivet där man ser på varje säljkanal som en separat enhet. Det sistnämnda handlar mer om kundperspektivet där gränserna mellan nät och fysisk butik, dator, surfplatta och mobil suddas ut och flera kanaler används på en gång.
Läs mer om e-handel, mobilanpassning och hur Polarn o Pyret, Bauhaus och Naturkompaniet jobbar med sina olika kanaler - i butik och online - i det senaste numret av Dagens handel.