Varubrist minskade New waves försäljning
Den varubrist som har bromsat New wave under de senaste kvartalen påverkade även bolagets försäljning under våren. Snart ska det bli bättre, enligt bolagets vd Torsten Jansson.
– Försäljningen hämmades till viss del, och för sista gången, av en viss varubrist, skriver han i rapporten för det andra kvartalet.
New waves försäljning om 983 miljoner kronor var 12 miljoner lägre än i fjol och 4 procent sämre än vad analytikerna i snitt hade räknat med.
Utöver varubristens negativa effekter var bolagets försäljning i USA under bolagets förväntningar, enligt Torsten Janssons vd-ord. Bolagets omsättning i USA, en stor marknad för New wave, minskade med 6 procent under kvartalet. I Sverige steg omsättningen med 8 procent.
– Minskningen på dem amerikanska marknaden är relaterat till en lägre detaljhandelsförsäljning, skriver bolaget i rapporten.
Även New Waves resultat understeg förväntningarna. Bruttomarginalen på 45,9 procent var nästan 1 procentenhet lägre än i fjol och 0,2 procentenheter lägre än konsensus.
– Minskningen är främst relaterad till mix av kunder och länder. Då vi saknat vissa basartiklar i vårt profilsortiment har även högre fraktkostnader och dyrare ersättningsvaror påverkat marginalen negativt, heter det i rapporten.
Försämringen i rörelsemarginalen - från 7,1 till 4,9 procent - berodde förutom på en lägre bruttomarginal även på högre sälj- och marknadsinsatser.