23948sdkhjf

Ica ökar försäljningen

UPPDATERAD. Ica gruppen fortsätter att öka försäljning och resultat under andra kvartalet. Ökningen blev 4,7 procent jämfört med samma period 2013.
Koncernens nettoomsättning uppgick till 26 185 miljoner kronor (25 018) under andra kvartalet, en ökning med 4,7 procent. Justerat för valutaförändringar ökade nettoomsättningen med 4,4 procent jämfört med andra kvartalet i fjol.

Rörelseresultatet exklusive engångsposter uppgick till 831 miljoner kronor (605), en ökning med 37 procent jämfört med föregående år.

Rörelseresultatet uppgick till 1 274 miljoner kronor (655). Reavinst från avyttringen av Kjell & Company ingår med 440 miljoner kronor.

Periodens resultat uppgick till 994 miljoner (338).

Resultatet per aktie blev 4,65 kronor (1,84).

"De svenska ICA-butikerna har utvecklats bättre än marknaden under andra kvartalet, vilket innebär att vi fortsätter att ta marknadsandelar", skriver ICA:s vd Per Strömberg i delårsrapporten. Exkluderat den vinst ICA gjorde på att sälja prylkedjan Kjell & Company uppgick bolagets rörelsevinst till 831 miljoner kronor i det andra kvartalet - 10 procent bättre än vad analytikerna hade prognostiserat. Omsättningen låg på knappt 26,2 miljarder kronor och det var nästan en halv miljard högre än vad experterna hade trott. "Samtliga segment visar förbättringar jämfört med föregående år, även om det främst är ICA Sverige som bidrar", fortsätter Pär Strömberg. Försäljningen steg sammantaget 4,7 procent. I Sverige låg ökningen på lite mer än 6 procent, bland annat tack vare att påsken inföll i det andra kvartalet i år (första kvartalet i fjol).

Han skriver också att arbetet med Ica gruppens strategiska prioriteringar går framåt i god takt. Det innebär bland annat att andelen egna märkesvaror ökar, liksom butiksetableringstakten i Sverige och Baltikum samt att hållbarhetsarbetet intensifieras.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125