Miljösmart med större lastbilar
74-tons lastbilar måste implementeras snarast. Det är budskapet i ett gemensamt ställningstagande från 22 svenska organisationer, från transportköpare till industri, arbetsgivare och fack, som lämnats över till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd .
Svensk forskning stödjer
"I över fem år har forskning och tester av lastbilar med högre lastkapacitet pågått. Finland har, bland annat baserat på svensk forskning, höjt bruttovikten för lastbilar till 76 ton från 1 oktober 2013. Vi vill att även Sverige höjer bruttoviktsbestämmelserna och utnyttjar möjligheten till redan tillåtna axeltryck och redan tillåtna fordonsdelar, för både befintliga och nya fordon. Att implementera tyngre lastbilar av normallängd är ett första och viktigt steg. Vi vill se en snabb implementering av 74 tons fordon av normallängd under 2014″, skriver organisationerna bland annat.
Effektivt för handeln
- För många handelsföretag är transporteffektivitet en stor fråga. Prylkedjan Jula med säte i Skara har deltagit i en försöksverksamhet med större bilar, säger Joachim Glasell som är transport- och logistikexpert på Svensk Handel.
Han framhåller att bilar som tar större last använder mindre bränsle per kilo transporterat gods, och att detta innebär miljöfördelar.