23948sdkhjf

Hemtex minskar förlusterna

Hemtex minskar förlusterna i andra kvartalet. Och på senaste tolvmånadersperioden visar kedjan ett positivt rörelseresultat. I nästa vecka öppnar kedjan sin första specialiserade sovrumsbutik.
– Vi presterar ett bra andra kvartal med en försäljningstillväxt på 5,8 procent och en ökad bruttovinstmarginal om 63,3 (61,5) procent, konstaterar vd och koncernchef Peder Larsson i pressammanfattningen av andra kvartalet.

Positivt på tolv månader
För trettonde kvartalet i rad redovisar kedjan försäljningstillväxt i jämförbara butiker.
– Och nu dessutom ett positivt rörelseresultat på senaste tolvmånadersperioden, konstaterar Peder Larsson och fortsätter:
– Rörelseförlusten för kvartalet minskar med cirka 30 procent jämfört med samma period föregående år.

Mer för sängen
På den svenska marknaden för hemtextilier syns förbättringen tydligt. Enligt undersökningsföretaget Gfk ökar Hemtex marknadsandel under det första halvåret från 19,9 till 20,6 procent. Det är framför allt produktkategorierna bädd - lakan, örngott, täcken och liknande - och gardiner som växer på hemtextilmarknaden.
I Sverige ökade den jämförbara försäljningen under kvartalet med 4 procent. I Finland minskade den med 5 procent och i Estland med 10 procent.

Kundklubben tolkar kunderna
Antalet medlemmar i kundklubben Studio Hemtex har nu passerat miljongränsen.
– Vi fortsätter att utveckla strategin för att tolka kundernas köpbeteenden och i högre utsträckning anpassa kommunikationen till kundernas behov, säger Peder Larsson.

Ny sovrumsbutik
Antalet butiker i kedjan uppgår sammanlagt till 154 stycken.
Fokus i etableringsstrategin kommer under året att fortsatt vara att optimera befintliga butiker vad gäller ytor och lägen. Men ledningen flaggar också för att man vill att ta tillvara bra tillfällen att förbättra butiksnätet.
Den 27 augusti öppnas dörrarna till den nya konceptbutik ”Sovrum” på Grev Turegatan i centrala Stockholm. I butiken kommer finnas sovrumsprodukter i en blandning av både egna och externa varumärken. Samtidigt lanseras ett helt nytt system i butiken som knyter ihop sortimentet på plats med nätbutikens bredare utbud.

Tydligare sortiment
Hemtex har nu tagit in ett bredare sortiment av mattor och fortsätter satsa på svensk textildesign. Där har till exempel samarbetet med textildesignern Nadja Wedin fått önskat resultat både vad gäller uppmärksamhet och försäljning, konstaterar ledningen som framöver också kommer att ta in fler produkter i det övre prissegmentet.

HEMTEX ANDRA KVARTAL april – juni 2014
miljoner kronor
Nettoomsättning: 219,8 (207,7)
Försäljning jämförbara butiker: 3 (4) procent
Rörelseresultat: -15,0 (-21,3)
Resultat före skatt: -16,9 (-23,1)

HEMTEX FÖRSTA HALVÅR januari – juni 2014
miljoner kronor
Nettoomsättning: 428,1 (407,1)
Försäljning i jämförbara butiker: 3 (3) procent.
Rörelseresultat: -39,9 (-49,5)
Resultat före skatt: -43,3 (-52,8)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062