Köpcentrum för Erikshjälpen
Åtta av fastighetsägaren Atrium Ljungbergs köpcentrum uppmanar kunderna i en kampanj i september att lämna in begagnade kläder i utbyte mot rabatt på en ny vara.
– Vi vill genomföra en gemensam kampanj som är relevant och som har ett verkligt värde. Både vad gäller våra handelsplatser och kunder, men inte minst de biståndsinsatser som de insamlade kläderna resulterar i. Antalet besökare på de åtta handelsplatserna var närmare 50 miljoner under 2013 och genom att samordna kampanjen för flera köpcentrum tror vi på stor genomslagskraft, säger Kalle Lindgren , marknadsansvarig på Gränby Centrum i Uppsala.
Plaggen som samlas in ska säljas i Erikshjälpens secondhandbutiker, sändas till olika hjälpområden eller exporteras för bland textilfiberåtervinning. Medverkar gör Sickla köpkvarter, Port 73 och Orminge centrum i Stockholm, Gränby centrum och Forumgallerian i Uppsala, Kvarteret Igor i Västerås, Mobilia i Malmö samt Mittpunkten i Östersund.