Belgare efterfrågar svensk frysmat
Colruyt, Belgiens ledande livsmedelskedja, ser potential inom kategorin frysvaror och vänder blicken mot Sverige i sin jakt på nya produkter.
- Med sina 11 miljoner invånare är Belgien en marknad som är ungefär lika stor som Sverige. Det är en bra inträdesmarknad för fortsatt expansion till större grannländer som Tyskland, Frankrike och Nederländerna, säger Andreas Rentner, handelssekreterare, Business Sweden i Benelux i ett pressmeddelande.
Business Sweden skriver att projektet genomförs i tre steg. I det första steget presenteras deltagande företag för Colruyts inköpare, som därefter väljer vilka företag och produkter de vill gå vidare med. I steg två testar och utvärderar Colruyt produkterna. Slutligen får utvalda svenska företag träffa ansvarig inköpare från Colruyt för att diskutera framtida samarbete och försäljning.
Colruyt har 289 butiker och onlineförsäljning i Belgien, Luxemburg och nordöstra Frankrike. Colruyt Group har en omsättning på över fem miljarder euro och omfattar även de belgiska livsmedelskedjorna SPAR, EUROPSPAR, OKAY och BIO-Planet.
På Business Sweden framhåller man fördelarna med att satsa på export av svenska frysvaror till Belgien – Sveriges nionde största exportmarknad:
Frysvaror är ännu en relativt underutvecklad kategori med stor tillväxtpotential och belgarna värdesätter generellt bra mat och produkter av hög kvalitet. Dessutom finns en nyfikenhet och öppenhet att prova nya typer av livsmedel och maträtter, skriver organisationen.