50-talet inspirerar på Formex
Den nordiska formgivningen är hetare än någonsin, och den doftar 50-tal. Dit riktar present- och inredningsmässan Formex sökljuset denna gång.
Årets augustiupplaga av Formex ligger i enlighet med utställarnas önskan på vardagar: med början idag pågår mässan på Stockholmsmässan i Älvsjö till och med lördag.
– Det är en fackmässa och besökarna vill gå hit på arbetstid, säger Christina Olsson.
Fler utställare
Utställarna finns i kategorier som bland annat heminredning, kök och bord, hantverk och trädgård.
Totalt handlar det om närmare 890 montrar och över 920 utställande företag.
– Trenden är positiv, vi har fler utställare än förra hösten, säger Christina Olsson.
Hållbarhet på mässan
Et annat fokusområde på mässan är hållbarhet.
– Vi har gjort ett statement i år. Hållbarhet inom den här branschen är viktig när många produkter tillverkas i Asien, säger Christina Olsson.
Lotta Ahlvar , vd på Svenska moderådet och kommande vd på Handarbetets vänner, håller dagligen en inspirationsföreläsning på temat ”Trender om hållbarhet”. På scenen samtalar hon med olika gäster, som designern Lars Wallin .
Fler nordiska besökare
Besökarna på Formex är i första hand svenska inköpare, men skaran är internationell med över 50-talet länder representerade.
– Det vi kan se, som började redan i våras, är en ökning från de nordiska länderna. Det finns motsvarande mässor i alla de här länderna, men vi är störst vilket gör att många väljer oss för att så att säga få ”allt i ett”, säger Christina Olsson.
Prisat och utvalt
Hon upplever att mässan i år mer än någonsin är förstärkt på den nordiska designen.
– Ikväll delar vi ut det nordiska designpriset Nova till en ung nordisk designer. Det kommer att bli mycket folk på Mood Stockholm-gallerian.
Mässbesökarna kan också se utställningen Design students selected, där det bästa från de Stockholmska designskolornas examensarbeten presenteras.
För de nya
I A-hallen finns också en ny avdelning för små företag, på väg in i branschen, kallad First Step.
– Förra gången hade vi ett 20-tal utställare här, nu är de mer än dubbel så många. Det här är ett sätt för de mindre aktörerna att prova på branschen och våga testa nya, unik produkter, säger Christina Olsson.