Sportamore levererar vinst
Sportamore som säljer sportprodukter på nätet, har lämnat halvårsrapport och rapport för andra kvartalet. Den visar att försäljningstillväxten minskar, men att företaget under perioden april - juni haft ett positivt rörelseresultat.
Nettoomsättningen uppgick till 167,7 miljoner kronor under de två första kvartalen. Under andra kvartalet blev rörelseresultatet +0,4 miljoner kronor.
Bolagets vd Johan Ryding kommenterar i ett pressmeddelande att det finns en god grund för fortsatt expansion, att 39 procent av kunderna återkommer med ny order inom 90 dagar, och att företaget har en väl fungerande kundanskaffningsmodell på samtliga nordiska marknader.
Han skriver också att Sverige representerar 77 procent av omsättningen och uppvisar ett resultat före avskrivningar på 1,7 miljoner kronor. Det sammanlagda resultatet för bolaget före avskrivningar uppgår till 0,7 miljoner kronor, att jämföra med det minus på -6,8 miljoner kronor som blev resultatet för samma period 2013. Han framhåller att resultatförbättringen är en effekt av stigande bruttomarginaler, högre omsättning och en effektivare organisation, men att den också reflekterar fortsatta investeringar i anskaffning av nya kunder på samtliga marknader.