23948sdkhjf

De gör bästa resultatet

Axfood har gjort sitt bästa kvartalsresultat någonsin. – Den goda lönsamheten beror främst på välskötta butiker med tilltalande kunderbjudanden och en förbättrad effektivitet i logistikverksamheten, kommenterar Anders Strålman, vd och koncernchef.
Axfoods konsoliderade omsättning uppgick under perioden andra kvartalet, april-juni till 9 804 miljoner kronor (9 557), en ökning med 2,6 procent. Påsken inföll i april jämfört med mars föregående år.
Omsättningen i egenägd detaljhandel ökade med 2,6 procent under perioden. Omsättningen i jämförbara butiker ökade under perioden med 1,5 procent.
– Omsättningen var stabil trots en svagare marknad med låg inflation, säger Anders Strålman .
Rörelseresultatet för perioden uppgick till 376 miljoner kronor (326).

Stockholmare gillar Hemköp
Trots en dämpad dagligvaruhandel med fortsatt hög konkurrens redovisade Willys ett bra resultat. Fokus framöver ligger på att öka försäljningen ytterligare med starkare kunderbjudanden, bland annat genom det digitala kundprogrammet Willys + som idag har fler än 1,5 miljoner anslutna kunder.
Hemköp visar fortsatt god omsättningsutveckling och stärkt lönsamhet, framför allt i Stockholm. Moderniserade butiker, med ett brett och inspirerande utbud av färskvaror och erbjudanden säger ledningen vara viktiga orsaker. Fler butiker ska rustas under kommande kvartal.
Axfood Närlivs gjorde återigen ett bra resultat. Framför allt inom Axfood Snabbgross har tillväxten varit mycket god. Eva Pettersson har ny divisionschef för Axfood Närlivs.
Dagab förbättrade sitt resultat avsevärt under kvartalet. Efter en intensiv period med byte av affärssystem har effektiviteten ökat.

Mer digitala kunder
Axfoods målsättning för innevarande år är att överträffa 2013 års resultat. Ledningen flaggar också för att de digitala kundprogrammen ska vidareutvecklas, både för att stärka relationen med kunderna och för att öka omsättningen.
Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet butiker uppgår till 253.
Därutöver samverkar Axfood med handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker.
Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs.
Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062