23948sdkhjf

Stenströms tror på amerikanerna

Skjorttillverkaren Stenströms i Helsingborg har öppnat försäljningskontor, showroom och lager i New York.
– Efter våra framgångar i Kanada de senaste sex åren tyckte vi det var läge att satsa på USA med New York som bas. Vårt kvalitativa skjortmode fyller en lucka på den amerikanska marknaden, säger marknadschef Marie Ramberg till Tekos nyhetssajt.

Hon beräknar att Stenströms ska sälja 20 000 skjortor i USA fram till 2016.

Till Las Vegas

– Införsäljningen av vårkollektionen 2015 är redan i full gång. Vi tar också emot order från kunder som vill sälja årets höstkollektion. Fokus ligger på New York och på skjortor, säger Marie Ramberg.

Kundbasen är den enskilda beklädnadsfackhandeln. Nästa steg blir att bearbeta de större varuhusen. Marie Ramberg berättar vidare för Teko att marknadsföringen främst ska ske på modemässor och kundbesök:

– New Yorks egen modemässa invigs den 20 juli, men vi ställer inte ut där utan har istället visning i vårt nya showroom. Senare i sommar deltar vi med egen monter på modemässorna i Chicago och Las Vegas, säger Marie Ramberg.

Mognare amerikansk målgrupp

Stenströms målgrupp är Usa något mognare än i Skandinavien, i Usa är det affärsmannen 30 plus och uppåt.

Den amerikanske affärsmannen klär sig ganska diskret i enfärgade skjortor med klassiska mönsterbilder. Skjortan används frekvent på jobbet i USA, förklarar Marie Ramberg för Teko.

På Tekos fråga om det familjeägda företaget klarar av en sådan här satsning logistiskt- och produktionsmässigt svarar Marie Ramberg:

– Absolut! Vi är väl rustade tack vare vår egen fabrik i Estland. Plus kontrakterade lönsömmare i närområdet. Vi har utökat lagerkapaciteten i Helsingborg med 100 procent och anpassat vårt affärssystem.

Bra första halvår

Första halvåret har gått mycket bra för Stenströms med plus 15 procent. Företaget beräknas omsätta 200 miljoner i år.

– Lyckade skjortkollektioner, attraktivt stickat sortiment samt ett damkoncept med stor tillväxtpotential. Lägg därtill en positiv trend i Skandinavien, Tyskland, och Beneluxländerna. Vi har även nyanställt två personer i Helsingborg. Höstens införsäljning ligger på plus 20 procent jämfört med förra året, säger Marie Ramberg.

Stenströms satsning på flaggskeppsbutiker i eget namn rullar på. I augusti öppnar den femte butiken - i Hamburg.

Stöttar återförsäljarbutikerna

Marie Ramberg lyfter fram några framgångsfaktorer i Tekos intervju:

– Vi är bra på att jobba med design på ett kommersiellt och smakfullt sätt. Vi står för ett klassiskt skjortmode med design, kvalitet och passform i toppklass. Vi jobbar med de främsta tygleverantörerna i Europa och tummar inte på kvaliteten.

Hon pekar på att företaget kontinuerligt utbildar sina återförsäljare.

– Samtidigt stöttar vi dem med smarta lagerlösningar som inte binder kapital tack var bra påfyllning från oss. Och vi styr över produktionen med egen fabrik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.059