Nya pengar till VRG
Väsk- och accessoarföretaget Venue retail group tar in 50 miljoner i en nyemission.
Företrädesemissionen görs för att stärka Venue retail groups finansiella ställning och säkerställa nästa steg i den omfattande utvecklingen av bolagets butikskoncept för att förbättra bolagets marknadspositioner, skriver ledningen i ett pressmeddelande där man också går igenom vad man hittills gjort för att öka förutsättningarna för lönsam tillväxt.
Man har avvecklat olönsamma butiker och bantat den centrala organisationen. Genom att köpa Deco Bags och ett stort antal nyöppnade butiker har man fått tillgång till flera attraktiva butikslägen.
Efterfrågan sviktar
Arbetet med att utveckla ett konkurrenskraftigt kunderbjudande inom affärsområde accessoarer har dock tagit längre tid än beräknat och under de senaste nio månaderna har bolaget upplevt en svagare efterfrågan, särskilt i Accent- och Morrisbutikerna, vilket medfört en försämrad lönsamhet.
Det svagare resultatet är även kopplat både till ett svagare detaljhandelsklimat, framförallt i Norge, samt till att Venue retail group inte lyckats nå marknaden med rätt erbjudande i sina butiker, konstaterar ledningen.
Bolaget har en plan
Under våren började Venue retail group utveckla en plan för att stärka kunderbjudandet genom ett uppdaterat butikskoncept som ska ge en förbättrad kundupplevelse, ett sortiment med högre designgrad samt en ny kommunikationsplattform för att stärka positionen.
De nya pengarna kommer väl till pass i det arbetet.