23948sdkhjf

Storbutikerna - 2013 års vinnare

Nu har pendeln svängt. Under förra året var det de stora butikerna som avgick som segrare. Tendensen är tydligast inom sport och hemelektronik.
Hui research har kommit med sin årliga summering av det gångna detaljhandelsåret.

Rapporten sammanfattar läget med att de stora butikerna "tagit tillbaka stafettpinnen". Detaljisterna satsar på allt större butikskoncept, samtidigt som svenskarna handlar mer på nätet än någonsin.

I åtta av nio branscher växte andelen butiker med en omsättning över 50 miljoner kronor mellan åren 2011 och 2013.

Inom sport och elektronik är trenden tydligast, där har andelen stora butiker (omsättning över 50 miljoner kronor) ökad med 8,9 respektive 5,9 procent mellan 2011 och 2013. Rapporten förklarar den utvecklingen med att konkurrensen ökat och att utländska affärskedjor etablerat sig här, och då har befintliga kedjor behövt effektivisera.

- De stora kedjorna verkar ha lagt i en högre växel. Det är nya, tuffare tider i retailvärlden och det krävs betydligt mer av kedjorna idag för att överleva på marknaden. Prispress, hårdare konkurrens och tuffa ekonomiska tider har gjort att de stora företagen vunnit mark, eftersom de har kunnat effektivisera och dra nytta av stordriftsfördelar, säger Andreas Svensson , analytiker på Hui research.

Trenden att kedjorna förvandlar butiker till showroom har fortfarande inte manifesterats i verkligheten.

BUTIKSSTORLEKARS ANDEL AV MARKNADEN, total detaljhandel

Storleksklass mkr, inkl moms

2006 2011 2013

0-4,9 8,8% 5,9% 5,7%

5,0-9,9 8,9% 6,9% 6,7%

10,0-19,9 11,8% 10,3% 9,9%

20,0-49,9 21,0% 20,6% 19,4%

50,0 - 49,6% 56,4% 58,4%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078