Möbler blev majvinnare
Möbler, sport och kläder var vinnarna i maj där detaljhandeln generellt visade en försiktig tillväxt. Dagligvaruhandeln ökade med blygsamma 0,7 procent samtidigt som sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,1 procent.
Under 2013 var dagligvaruhandeln dragloket i svensk detaljhandel, men nu är förhållandet det omvända. Hittills i år är det istället sällanköpvaruhandeln som har haft en starkare utveckling och drivit tillväxten.
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 1,5 procent mellan maj 2013 och maj 2014. Dagligvaruhandeln ökade med 0,7 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,1 procent.
Blandad volymbild
Försäljningsvolymen ökade med 3,0 procent i maj jämfört med samma månad 2013. I I volym ökade dagligvaruhandeln med 0,6 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 5,1 procent.
Mellan april 2014 och maj 2014 minskade detaljhandelns försäljningsvolym med 0,7 procent. Under den senaste tremånadersperioden (mars-maj) ökade försäljningsvolymen med 1,7 procent, jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (december-februari). Båda dessa uppgifter är kalenderkorrigerade och säsongrensade.
Bra för möbler
Delbranscherna inom sällanköpsvaruhandeln hade en blandad utveckling. Starkast tillväxt visade
möbelhandeln som hittills i år ökat med hela 8,9 procent. Även klädhandeln visade på en positiv
försäljningsutveckling driven av det varma och soliga vårvädret.
Likaså fick sporthandeln medvind och ökade starkt i maj.
Långsamt åt rätt håll
Svensk ekonomi går åt rätt håll, om än långsamt, kommenterar Hui sina siffror. Denna återhämtning syns i detaljhandelns utveckling som även den är på väg åt rätt håll. Hushållens förtroende fortsätter att öka, om än försiktigt, och de är mer optimistiska om både sin egen och svensk ekonomi. Även detaljisterna själva är mer optimistiska om framtida försäljning, vilket ytterligare talar för att året och detaljhandeln som helhet sannolikt kommer att sluta bättre än föregående år.
Utvecklingen hittills i år ligger på 3,3 procent, vilket är något över Hui:s helårsprognos på 3 procent.
Hösten möter starkare jämförelsetal framförallt för sällanköpsvaruhandeln och gör att Sverige sannolikt kommer att få se en något försiktigare utveckling för branschen, skriver Hui i sin bedömning.