23948sdkhjf

Tankar om e-handel för hängmattan

Passa på att fundera lite om din e-handel när du ligger och slappar i hängmattan. David Holender på Vaimo ger några konkreta tips på intressanta frågeställningar som kan ge nya idéer för dina affärer på nätet.
I juni släppte Postnord sin e-handelsbarometer som visar att den svenska e-handeln växte med drygt 15 procent under första kvartalet 2014. Det är ingen tvekan om att e-handeln kommer att fortsätta att öka. Men e-handlarna står inför en rad utmaningar, ett exempel är den ökande användningen av mobila enheter. Dessutom sker fortfarande den allra mesta handeln offline (94 procent) vilket gör att e-handlarna har ett och annat att lära av de fysiska butikerna.

Men nu är sommaren här och kanske får du en minut eller två i hängmattan. Spendera lite av den tiden med att testa nedan tips, förhoppningsvis kan du komma tillbaka från semestern med lite fräscha idéer och lite tankar kring hur du ska prioritera och utveckla din e-handel under hösten.

1) Lämna datorn och lev helt mobilt i sommar
Mobilen har blivit vår nya livskompanjon. Vi använder den dygnet runt, från väckarklocka till nattlampa, och det påverkar givetvis också vårt köpbeteende. Färska siffror från Telmetrics (juni 2014) i USA visar att över 50% av alla köp, oavsett kanal, numera börjar i en mobil eller tablet. Även om de flesta avslut fortfarande sker från datorn så är det idag en absolut nödvändighet att möta dina kunder med en bra användarupplevelse på små skärmar. Mobilanpassning av sajter är ett område som får alldeles för lite fokus och det beror på att vi själva lever kvar i datoråldern och är nöjda med att det fungerar bra med mus, tangentbord och stor skärm.

Ett effektivt sätt att hänga med i den mobila revolutionen är att leva som kunderna gör. Lämna därför datorn hemma i sommar och försök att göra precis allting med mobilen. Surfa runt på din egen sajt. Jämför med konkurrenterna. Kika på hur jättarna i branschen ser ut på en liten skärm. I USA är andelen internetanvändare som bara använder sin mobil 25% och när vi på Vaimo tittar på våra största kunder så har 8 av 10 mer trafik från mobila enheter än datorer. Hur stor del av din trafik är mobil? Är upplevelsen på en liten skärm en fröjd? Om inte har du jobb att göra till hösten.

2) Lär av de fysiska butikerna
Även om e-handel växer så det knakar så står fysiska butiker fortfarande för 94% av all försäljning. Bakom detta ligger många olika anledningar men ett område där vanliga butiker ligger speciellt långt före de digitala är impulsköp och merförsäljning. Fysiska butiker är experter på att skapa ett behov medan onlinebutiker är hittills mest inriktade på att möta ett behov. I de fall kunden bara strosar runt eller bara ska ha det där allra nödvändigaste så har vi mycket att lära i den digitala världen. Så se dig noggrant omkring på bensinmackar, marknader och köpcentrum i sommar. Vad är det som gör att du kommer ut från IKEA med dubbelt så mycket grejer som du hade tänkt? Fundera också över varför du egentligen köpte det där badmintonsetet på bensinmacken och hur torghandlaren gör för att fånga ditt intresse?

3) Glöm big data och testa small data
Statistik och big data verkar ibland vara svaret på allt för e-handlare. Självfallet är det intressant att titta på trender och statistik och hur din genomsnittliga kund agerar på din sajt. Men det kan ibland vara helt fel att använda ett par generella nyckeltal som beslutsgrund eller indikation på huruvida något fungerar eller inte.

Ta till exempel en enkel siffra som conversion rate. Det är ett mått på hur många av dina besökare som genomför ett köp. Men kan verkligen alla genomföra ett köp? Om din sajt har mycket internationell trafik så kanske inte besökarens land tillåts i kassan. Dessutom om du har en sajt som anpassar sig efter besökarens skärmstorlek så är det viktigt att separera conversion rate mellan mobile, tablet och desktop. Så här kan man hålla på och borra ner sig, och det vi ofta ser med big data är a) att det kräver en duktig analytiker och b) att det ändå kan vara svårt att dra begripliga slutsatser om exakta åtgärder utifrån nyckeltalen.

Ett alternativt och mycket enkelt sätt att identifiera förbättringsåtgärder på din sajt kan istället vara att kika på small data. Följ en kundresa åt gången, i detalj, och försök förstå vad just den kunden vill och vad som fungerar bra och dåligt. Har du inget verktyg på plats som redan mäter detta så be din serveradministratör om ett utdrag ur ett par besöksloggar. Tillbringa sedan en stund i hängmattan och återskapa ett par besökares resa på din sajt - jag lovar att du kommer få unika insikter och värdefulla uppslag för förbättringar till hösten!

Med detta, ha en riktig skön sommar önskar David Holender på Vaimo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079