Svagt kvartal för VRG
Försäljningen i jämförbara butiker sjönk och resultatet vände från plus till minus för Venue retail group under tredje kvartalet.
Resultat före av- och nedskrivningar var -20,9 miljoner kronor (-6,0) och resultatet efter skatt uppgick till -25,5 miljoner kronor (-11,3) under perioden mars till och med maj.
– Med en svag tillväxt i relation till ett utökat butiksnät blev det tredje kvartalet en klar besvikelse och resultatet sämre än föregående år. Vi har vidtagit kraftfulla åtgärder för att driva trafik och öka försäljningen med fokus på e-handel, kommunikation och sortiment, säger Susanne Börjesson, vd för Venue retail group.
– De offensiva satsningar vi gjort, både genom förvärv och nyetableringar inom Accent, har ännu inte gett de hävstångseffekter vi väntat oss
– Flera viktiga nyckeltal – som konverteringsgrad, snittköp och snittpris – utvecklas åt rätt håll, men den stora utmaningen för branschen är ett generellt besökstapp. Tyvärr var vi en av förlorarna under våren och lyckades inte upprepa förra vårens försäljningssiffror då vi var klart bättre än marknaden i Sverige. Utmaningarna kvarstår också på den norska marknaden med ogynnsam valutasituation och svag konsumtion.
Susanne Börjesson säger i en kommentar till kvartalsrapporten att man nu har vidtagit åtgärder för att stärka erbjudandet och öka försäljningen. Bland annat lanserat e-handel för Accent och Morris. Vidare har man genomfört sortimentsjusteringar, som beräknas få effekt från hösten. Det handlar främst om att stärka interna varumärken, bland annat inom reseffekter och väskor. Dessutom har man inlett ett samarbete med en ny kreativ samarbetspartner med fokus på sortiment och kommunikation.
Läs också: Venue retail group byter ledning