Elgiganten ökar vinsten
Elgiganten ökade vinsten med 141 procent senaste verksamhetsåret.
Enligt ledningen beror det starka resultatet på att Elgiganten lyckats leverera bättre än marknaden inom alla produktområden.
– Under året har vi växt inom samtliga produktområden och framför allt inom våra satsningsområden Epoq-kök och B2B-affären, säger vd Niclas Eriksson .
Nätförsäljning upp 11 procent
Tillväxten för 2013/14 finns relativt jämnt fördelad mellan Elgigantens olika försäljningskanaler. Försäljningen i varuhusen och via Elgiganten contact center har ökat samtidigt som internetförsäljningen ökat med 11 procent. Antalet kundbesök till Elgiganten har dessutom ökat med 21 procent under perioden.
– Vår tillgänglighet är en väldigt viktig framgångsfaktor. Vi finns där kunderna finns och beroende på ärende och tidpunkt kan de välja att åka till ett av våra varuhus, besöka oss på nätet, ringa vårt kundcenter eller kontakta oss på via Facebook. Det ger en flexibilitet som kunderna både vill ha och utnyttjar. Det har vi tagit fasta på i vår omnichannel-strategi där vi nu lägger stort fokus på att erbjuda kunderna samma pris, bemötande och upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer att möta oss i, säger Niclas Eriksson.
Nöjd-kund-maskiner
Under året började Elgiganten mäta kundtillfredsställelsen via så kallade Happy or Not-maskiner i alla varuhus, något som många kunder väljer att använda.
– Vi kan se en direkt effekt av vårt arbete för förbättrad service i återkopplingen från våra kunder. Idag uppger åtta av tio kunder att de är nöjda eller mycket nöjda med det bemötande de fått hos oss, vilket är glädjande, men som vi dagligen arbetar för att förbättra ytterligare, säger Niclas Eriksson.
Under 2014/2015 fortsätter utrullningen av Elgigantens nya service- och tjänstekonceptet ”KnowHow” som tillsammans med fortlöpande utbildning för medarbetarna ska säkerställa att Elgiganten kan ge kunderna helhetslösningar för det digitala hemmet.
Sex varuhus byggs om
Under 2013/2014 etablerade Elgiganten ett nytt varuhus i Svågertorp, Malmö, två varuhus uppgraderades till Megastores och ytterligare fem varuhus nyinvigdes efter omfattande ombyggnationer. Under 2014/2015 byggs ytterligare sex varuhus om.
Elgiganten ingår i Elkjøp-koncernen som räkenskapsåret 2012/13 omsatte 26,2 miljarder norska kronor med ett resultat på 1 100 miljoner norska kronor.