23948sdkhjf

Tufft för Kappahl i Finland

Modekedjan Kappahl jobbar hårt mot den tuffa marknaden i Finland. Bättre går det i Sverige och Norge.
Kappahls försäljning i lokal valuta steg i såväl Sverige som Norge det tredje kvartalet medan utvecklingen var sämre i Finland och Polen.

– Finland är en tuff fråga just nu i alla branscher och det spelar ingen roll om du säljer skruvdragare eller kläder. Finland har det tufft, men vi jobbar hårt och ligger i paritet med marknaden. Vi håller i vår del och jobbar med de delar vi kan påverka, men marknaden totalt sett är svag just nu, säger Kappahls vd Johan Åberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Försäljningen i Finland i lokal valuta sjönk med 5,8 procent i det tredje kvartalet. Kappahl hade två butiker färre vid utgången av kvartalet jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.

I Polen var försäljningen ner med 8,5 procent i lokal valuta och här var det 6 butiker färre.

– Jag skulle i första hand vilja koppla det till att vi stängt ner en del butiker i Polen. Det finns en svans med olönsamma butiker i alla länder, det är inget konstigt med det, men svansen har kanske varit något längre i Polen. Vi jobbar igenom butiksnätet, har stängt en del butiker och kommer att öppna en del nya, säger Johan Åberg.

Kappahl har netto stängt tolv butiker under verksamhetsårets nio första månader och vid utgången av maj var det totala antalet 378 stycken. Hur blir det framöver?

– Nu är vi ju ganska fullmatade i Sverige, Norge och Finland så för att få en stor tillväxt i butiksbeståndet måste vi in på nya marknader. Men innan dess kommer det säkert att bli några till butiker som stänger och vi kommer att öppna några också, säger vd:n.

Kappahls nya butikskonceptet, där butiksmiljö, grafisk utformning och varupresentation genomgått "en total förändring", lanserades i en första butik i Oslo i början av maj. Bolaget går nu in i nästa fas och fortsätter rulla ut konceptet i högt tempo med start redan i höst.

– Vi håller på med en projektplanering för att se hur många butiker vi klarar av att bygga om med minimala störningar i verksamheten och vilka butiker vi väljer först. Är det storstad eller mellanstad, hur vi ska prioritera? Men vi kommer att jobba med alla länder parallellt, säger Johan Åberg.

I rapporten skriver Kappahl att bolaget "är på plan" mot marginalmålet på 10 procent. Den tidsgräns det talat om är två-tre år, något Kappahl nämnde första gången hösten 2013. Det innebär att det nu snart återstår ett-två år?

– Det får du tolka som du vill. Vi sa två-tre år och vi jobbar mot det. Det kan man kalla för höga ambitioner, men vi har också höga ambitioner och vi ligger enligt plan, kommenterar Johan Åberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063