23948sdkhjf

Butikerna laddar för ramadan

Ramadan har blivit en mathögtid att räkna med i handeln. Willys har sedan flera år arbetat för att möta efterfrågan på varor som är vanliga under ramadan
I år infaller ramadan under perioden 28 juni -27 juli, och uppladdningen pågår hos Willys, som sedan flera år profilerat sig med ett sortiment inriktat på Mellanöstern, Balkan och Östeuropa.

Willys introducerade ett globalt sortiment, med originalprodukter från Mellanöstern, Balkan och Östeuropa redan 2003. Sedan dess har lågpriskedjan i olika omfattning satsat på erbjudanden inför Ramadan. I år har kedjan Ramadan-tema i sitt reklamblad med erbjudanden på varor som passar både till ramadan och till Eid-al-Fitr, festen som avslutar Ramadan om drygt en månad.

– Vi märker definitivt av en ökad efterfrågan på varor som dadlar, jasminris, kycklingpastej, lamm och kondenserad mjölk, säger Johanna Eurén , kommunikationsansvarig på Willys.

På Willys ökade till exempel försäljningen av dadlar med 132% under Ramadan förra året, jämfört med en vanlig månad - en större ökning än under julen exempelvis.

Willys introducerade ett globalt sortiment, med originalprodukter från Mellanöstern, Balkan och Östeuropa redan 2003. Sedan dess har lågpriskedjan i olika omfattning satsat på erbjudanden inför Ramadan. I år har kedjan Ramadan-tema i sitt reklamblad med erbjudanden på varor som passar både till ramadan och till Eid-al-Fitr, festen som avslutar Ramadan om drygt en månad.

- För oss är Ramadan som vilken mathögtid som helst. Det finns drygt 450.000 svenskar med rötter i muslimska länder och för oss är det målgrupp som är naturlig att nå ut till, avslutar Johanna Eurén.

5-i-topp Ramadan

Fem varor med stor försäljningsökning under Ramadan

1. Dadlar

2. Basmati- och jasminris

3. Lamm

4. Matolja (framförallt rapsolja)

5.Kyckling- och hönspastejer
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047