Goda anställningsvillkor är viktigt för handeln
Frågan om så kallade sms-anställningar och flexibla villkor har tagits upp och kritiserats i Dagens Handel, dels i en debattartikel från Handelsanställdas förbunds nya ordförande Susanna Gideonsson och senare även i en krönika av Mats Wallin.
Vi har stor förståelse för att längtan efter en fast anställning är stor. Vi ska inte heller blunda för att det kan finnas arbetsgivare som missköter sig. Samtidigt måste debatten föras med rim och reson. De allra flesta av de 90 000 ungdomar som arbetar i handeln trivs på jobbet och får bra lön och goda utvecklingsmöjligheter. Det ska vi som bransch vara stolta över. Att tala om rovdrift och att jämföra dagens handelsanställda med backstuguhjon från 1700-talet är grova överdrifter.
Det stämmer inte heller att andelen tillfälliga anställningar har ökat de senaste åren. Den rapport som Handelsanställdas förbunds egna utredare nyligen publicerade visar tydligt att andelen tidsbegränsade anställningar på svensk arbetsmarknad har varit relativt konstant under 2000-talet. Inom handeln är tendensen snarare en minskad andel de senaste åren.
Tillfällig personal har alltid behövts i handeln. När personal i butiken sjukanmäler sig på morgonen behövs en vikarie. Förut brukade butikschefen ringa runt till listan på personer som vill ha extrajobb. Det kan vara studenter, arbetslösa eller andra som vill ha jobb även på kort varsel. Om nummer ett på listan inte svarar måste frågan gå vidare till nästa (utan betänketid). Att frågan ställs på sms istället för telefon borde inte vara något att förfasa sig över. Nästa tekniksteg är kanske facebook, messenger eller whatsup. Frågan är vad rubrikerna i tidningen blir då? Faktum kvarstår – tekniken i sig förändrar inte anställningsvillkoren.
Många av oss har en gång börjat sitt arbetsliv som visstidsanställd för att gå vidare till längre anställningar och så småningom ett fast jobb. Det är inte meningen att någon ska behöva arbeta som tillfällig inhoppare år ut och år in och enligt svensk lagstiftning får det inte ske i mer än två år. Svensk Handel har tillsammans med Handelsanställdas förbund i kollektivavtal kommit överens om ännu hårdare regler och en tidsbegränsad anställning ska övergå i en fast anställning redan efter ett år. Om påståendet om missbruk av anställningsformerna stämmer borde det synas i fler förhandlingar och rättsprocesser från fackets sida, men inte heller här finns det något bevis på något ökande eller utbrett problem.
Det är viktigt att anställningsvillkoren inom handeln diskuteras och de problem som finns bör tas upp. Men sammantaget tar handeln ett stort ansvar för ungdomar på arbetsmarknaden. Personalen är den viktigaste tillgången i en servicebransch som detaljhandeln och utan motiverad personal som trivs och vill utvecklas på jobbet kommer handelsföretagen stå sig slätt i den hårdnande konkurrensen.
Karin Johansson, vd för Svensk Handel
Mattias Dahl, förhandlingschef, Svensk Handel