Bra första halvår för H&M
H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 14 procent i lokala valutor under räkenskapsårets första sex månader.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till 11 129 miljoner kronor (9 359), en ökning med 19 procent. Koncernens resultat efter skatt ökade till 8 458 miljoner kronor (7 113).
– Vi har haft ett bra andra kvartal med en stark försäljnings- och resultatökning och ökade marknadsandelar. Väl mottagna kollektioner och en fortsatt stark expansion gav en försäljningsökning om 20 procent i SEK och 16 procent i lokala valutor. Den starka försäljningsutvecklingen i kombination med god kostnadskontroll bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent, kommenterar vd Karl-Johan Persson.
– Alla våra varumärken H&M, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday och H&M Home hade en bra försäljningsutveckling under andra kvartalet. H&M Sport, som vi breddar ytterligare, fortsätter att ta marknadsandelar inom sportsegmentet vilket är mycket glädjande.