23948sdkhjf

Bra första halvår för H&M

H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 14 procent i lokala valutor under räkenskapsårets första sex månader.
Efter omräkning till svenska kronor uppgick omsättningen exklusive moms till 69 970 miljoner kronor (60 027), en ökning med 17 procent, under H&Ms första sex månader, december 2013 till och med maj 2014.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till 11 129 miljoner kronor (9 359), en ökning med 19 procent. Koncernens resultat efter skatt ökade till 8 458 miljoner kronor (7 113).

– Vi har haft ett bra andra kvartal med en stark försäljnings- och resultatökning och ökade marknadsandelar. Väl mottagna kollektioner och en fortsatt stark expansion gav en försäljningsökning om 20 procent i SEK och 16 procent i lokala valutor. Den starka försäljningsutvecklingen i kombination med god kostnadskontroll bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent, kommenterar vd Karl-Johan Persson.

– Alla våra varumärken H&M, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday och H&M Home hade en bra försäljningsutveckling under andra kvartalet. H&M Sport, som vi breddar ytterligare, fortsätter att ta marknadsandelar inom sportsegmentet vilket är mycket glädjande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062