23948sdkhjf

Turistshopping är guld för handeln

På resa finns det ofta tid och lust att shoppa. Handlare som ser turister som kära gäster belönas med merförsäljning, bra vitsord i sociala medier och bättre trafik i webshoppen.

Sommaren är fylld av evenemang som lockar både lokalbefolkning och tillresande. Ren shoppingturism är också vanlig, liksom stug- och campingsemestrar.


Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert med inriktning besöksfrågor på Svensk Handel har en rad tips på hur handlare kan agera för att öka sin försäljning till besökare.


Hon påminner om att svenska besökare i snitt lägger 25 procent av sin reskassa i detaljhandeln, och att utländska besökare lägger hela 46 procent av reskassan på shopping. Till Sverige kom förra året nära 20 miljoner besökare från andra länder. Turistshopping är en omfattande affär. Tillsammans handlade svenska och utländska besökare för 77 miljarder kronor år 2012.


– Det var hela 12 procent av den samlade detaljhandelsförsäljningen det året, detta trots att handlarna generellt inte gjorde särskilt mycket extra för besökande kunder, säger hon.


Tips för lyckad sommarhandel


En av de första sommardagarna 2014 ger hon en rad tips för en lyckosam sommarhandel:


– Mitt första råd är att ta reda på vilka besökare som kan väntas till orten. Samarbeta med turistbyrån och hotellet. Vilka evenemang kommer att genomföras? Vilken typ av personer väntas? Vilka länder kommer besökarna ifrån?


Hon anser att handlare borde vara mycket flinkare med att anpassa sortimentet till besökare. Då handlar det inte främst om konventionella souvenirer. Turistshopping handlar mycket om meningsfulla reseminnen.


­Ett bra reseminne kan vara vad som helst, men gärna en produkt som har något extra – ett förkläde med ett typiskt mönster, en speciell sylt, en högkvalitativ kökssax eller ett par skor som blir en daglig påminnelse om det trevliga besöket i Hjo, Luleå eller Borgholm. Eller varför inte roliga t-shirts – det finns många som samlar.


Väderprognosen viktig


Väderanpassning är en viktig möjlighet. Både regn och sol driver handel. Att kolla prognosen och lyfta fram paraplyer och regncaper, respektive solkräm och solstolar kan vara ett bra sätt att fånga in besökare.


Hon uppmanar också till att måna om stug- och campinggästerna, och vill gärna avliva myten om de tyska familjerna som lastar husbilen full med tre veckors skaffning inför Sverigesemestern:


­ –Tyska turister är här därför att de gillar Sverige. Det är klart att de uppskattar genuin svensk närproducerad mat. Visa fram de bästa råvarorna, gärna paketerade så att det blir lätt att laga till en god måltid i stugan eller husbilen. Turistshopping på allvar, manar hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.061